Ik ben een van de 1 miljoen Nederlanders en 34 miljoen Europeanen met een profiel op LinkedIn, het snel groeiende sociaal-zakelijke netwerk op internet. Ooit werd ik overgehaald om me aan te melden en daarna leidde mijn profiel een slapend bestaan. Soms kreeg ik een uitnodiging van een buurman of oud-collega en die accepteerde ik, vooral omdat ik niet wist hoe ik moest weigeren. Hoewel ik in het dagelijks leven een echte netwerker ben, had ik op LinkedIn twintig heel sneue vrienden. Totdat ik op een dag de namen intypte van alle mensen die ik in mijn professionele leven was tegengekomen en – ik was nu toch bezig – mijn eerste vriendje. We waren elkaar even dertig jaar uit het oog verloren, maar nu we elkaars profiel lazen, bleken onze carrières dezelfde kant op te zijn gegaan. Een lunchafspraak en een zakelijke opdracht volgden.

Via LinkedIn heeft iedereen die dat wil toegang tot elkaars zakelijke contacten, als in een reusachtige virtuele Rolodex. Speurend door mijn netwerk ontdekte ik dat iedereen die ik kende op de een of andere manier weer met elkaar was verbonden. Tussen ­Barack Obama en mij zat slechts één tussenpersoon.

Anders dan bij sociale netwerken als Facebook en Instagram, waarin je ook nieuwe contacten opdoet, is het bij LinkedIn vooral de bedoeling dat je je persoonlijke relaties in kaart brengt. Voer je de namen van je vrienden en goede bekenden in, en zij doen dat op hun beurt ook, dan maak je een uitgebreid via-via-netwerk zichtbaar en beschikbaar. Dat kun je gebruiken om zakelijke contacten te onderhouden, advies aan vakgenoten te vragen of om een baan te zoeken. Hoe gebruik jij dat netwerk zo goed mogelijk?

1 LinkedIn is een Gouden Gids

Zie LinkedIn als een Gouden Gids waarin iedereen onderling met elkaar is verbonden. Schroom niet om via jouw netwerk informatie te winnen over de mensen in die gids; daarvoor is het bedoeld. Bij LinkedIn zie je direct op de contactenlijst welke professionele functie iemand heeft. Ben je op zoek naar een coach, dan krijg je op deze zoekterm een lijst met coaches in jouw netwerk. Achter elke naam staat of iemand tot jouw eerste-, tweede-, of derdegraads netwerk behoort. Doordat je precies ziet via welke mensen jij met elkaar bent verbonden, kun je makkelijk contact met elkaar opnemen en eventueel elkaars referenties nagaan.

2 Vraag het aan de groep

Word lid van een groep vakgenoten. Elke groep heeft een vraag-antwoordfunctie waarmee u zakelijk om hulp kunt vragen: ‘Wie kan me helpen een businessplan te schrijven?’ of: ‘Wie kent een goede advocaat in IJsland?’

3 Gebruik jouw profiel als verkooppraatje

Spreek je iemand kort op een receptie, dan is het niet raar als jij diegene de volgende dag uitnodigt via LinkedIn. Bedenk wel dat jouw LinkedIn-profiel meer informatie bevat dan een visitekaartje. Verkoop jezelf dus goed via jouw profiel. Door de juiste termen te gebruiken op je profielpagina kun je jezelf in zoekopdrachten met Google beter zichtbaar maken.

4 Prop je cv lekker vol

Sommige mensen die een LinkedIn-profiel aanmaken, noemen alleen hun huidige werk. Je cv kan veel uitgebreider zijn dan op papier, met links naar groepen waarvan je lid bent of links naar websites en blogs. Het kan aanbevelingen bevatten van collega’s, klanten of oud-werkgevers. Gebruik zoektermen waarmee anderen jou makkelijk kunnen vinden. Ben je verkoopdirecteur, zet dan ook sales director in uw profiel, omdat de voertaal op LinkedIn deels Engels is.

5 Verwijs veel naar je profiel

Zet onder aan uw e-mail bij wijze van handtekening een link naar uw profiel. In LinkedIn kunt u via ‘Account & settings’ en ‘Public profile’ uw naam toevoegen aan uw LinkedIn-adres (zoals: www.linkedin.com/in/manonsikkel).

6 Big Brother, dat ben jij ook

Via LinkedIn hebben werkgevers vrij inzicht in jouw arbeidsverleden. Maar andersom kun jij ook de referenties van jouw potentiële klant of werkgever nagaan. Wie werkten er en hoelang? Welke opleiding en achtergrond hebben deze mensen? Wat zeggen anderen over deze persoon of over dit bedrijf?

7 ‘Wist je dat ik werk zoek?’

De meeste mensen op LinkedIn zijn niet actief op zoek naar een baan. Maar als je dat wél bent, hoe kun je dan jouw virtuele netwerk gebruiken? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat studenten die na hun studie contact houden via virtuele netwerken, meer kans hebben op het vinden van een baan en/of stageplek. Op jouw profielpagina kun je bij ‘What are you working on?’ invullen dat je werk zoekt. Iedereen in jouw eigen netwerk krijgt die mededeling te zien. Zet ook een oproep in de groepen waarvan je lid bent en zoek via het algemene zoekveld via ‘Search jobs’. Je kunt ook een geavanceerde zoek­opdracht geven en alleen naar banen in de regio zoeken.

8 Hou ook wat privé

Bedenk dat de informatie die jij via LinkedIn openbaar maakt, ook wordt gebruikt door de dataverzamelmachines van LinkedIn en headhunters. Marianne van den Boomen, docent-onderzoeker nieuwe media en digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht, benadrukt dat sociale netwerksys­temen niet gratis zijn. ‘Je betaalt hoe dan ook: met je persoonlijke gegevens. Daarmee worden bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties gemaakt.’ Via de ‘Privacy settings’ kun je de standaardinstellingen aanpassen, onder meer om aan te geven of je wilt dat anderen zien of jij hun profiel bekijkt.

9 Laat je niet vermurwen

De ongeschreven regel is dat je weet wie jouw connecties zijn. Alleen zo kun je elkaar als zakelijke referentie gebruiken. Voeg jouw werkgever alleen toe als hij of zij ook weet wie jij bent. Een ideaal aantal connecties bestaat niet, zegt Van den Boomen. Een netwerk van twintig betrouwbare contacten kan ook al zijn dienst bewijzen.

10 Wees altijd beleefd

Volgens de Amerikaanse sociaal-netwerkconsultant Kirsten Dixson kent ook LinkedIn regels van fatsoen.

– Nodig mensen niet uit met de standaard-uitnodiging ‘I’d like to add you as a connection’, maar schrijf waarom je iemand uitnodigt.

– Scherm jouw lijst met connecties niet af. Het is niet sociaal om je eigen connecties niet met elkaar in contact te laten komen.

– Je mag uitnodigingen weigeren, maar geef aan waarom je dat doet. Zeg bijvoorbeeld dat je alleen mensen toevoegt met wie je zaken doet.

11 Maak iedereen jouw ‘vriend’

Wil je iemand uitnodigen die niet in jouw netwerk zit en van wie je geen e-mailadres hebt, kies dan bij ‘How do you know…’ de optie ‘friend’ en gebruik het persoonlijke bericht om uit te leggen wie je bent.[/wpgpremiumcontent]