• Investeer in een goede relaties tussen je medewerkers

Onderzoek van Gallup toont steevast een verband aan tussen het hebben van een beste vriend op je werk en de mate waarin mensen zich inzetten voor hun werk. Vrouwen die een beste vriend op hun werk hebben zijn ruim tweemaal zo vaak betrokken bij hun werk (63%) versus degenen die dat niet hebben (29%). Stimuleer als werkgever dus ook onderlinge relaties. Onderneem eens in de zoveel tijd een gezamenlijke activiteit die niets met werk te maken heeft, of lunch maandelijks met het team. Meer onderlinge verbondenheid komt de productiviteit ten goede. 

  • Ga voor groen

Echte natuur is natuurlijk het fijnst om even op te laden tijdens een werkdag. Maar zelfs als je natuur vanaf een beeldscherm ‘tot je neemt’ heeft dat al een positief effect op werknemers, zo suggereert onderzoek van Rotterdamse psychologen. Ze lieten 72 studenten een rekentaak doen. Daarna kregen ze of 30 foto’s van een park in Nederland te zien, of 30 foto’s van een stad, of helemaal geen foto’s. Vervolgens moesten ze weer een test doen die een beroep deed op hun werkgeheugen. Degenen die foto’s van de natuur – het park – hadden gezien, presteerden aanzienlijk beter dan degenen die stadse foto’s of überhaupt geen foto’s hadden gezien. Dus wellicht toch maar die ene mooie foto van dat bos of het strand op de werkplek ophangen…? 

  • Heb oog voor de fysieke gezondheid van je medewerkers

49 Procent van de werkende Nederlanders presteert op werk weleens minder goed vanwege lichamelijke klachten, zo toonde recent onderzoek van detacheerbureau Bowers & Jackling onder 1.025 Nederlanders met een vaste baan. Toch vindt maar liefst drie op de tien werkenden het ongemakkelijk om met zijn werkgever over zijn fysieke gezondheid te praten. Ruim 80 procent van de ondervraagden gaf aan het te waarderen als hun werkgever interesse zou tonen in hun fysieke gezondheid.  

  • Salarisverhoging houdt mensen aan boord

Het is een tijdperk van jobhoppen. Maar liefst 76% van alle werknemers staat open voor nieuwe kansen, aldus het Talent Trends 2023 onderzoek. 39% is nu actief op zoek naar een nieuwe baan, 37% twijfelt daarover. Dat staat los van hoe lang mensen al in dienst zijn: ook degenen die slechts kort ergens werken, kijken om zich heen. Wil je als werkgever voorkomen dat je werknemer vertrekt, dan moet je dus je best doen om ‘m aan boord te houden. Een salarisverhoging is een sterke motivator, blijkt uit datzelfde onderzoek: het is de nummer 1 factor bij het nemen van ontslag en de belangrijkste reden een nieuwe functie aan te nemen.

  • Financiële zorgen maken ziek

Mensen met geldzorgen zijn gemiddeld zo’n negen dagen per jaar meer ziek dan werknemers zonder geldzorgen, aldus bijzonder hoogleraar schuldenproblematiek aan de Universiteit van Amsterdam. Het Nibud heeft op hun site allerlei tips voor werkgevers, in het voorkomen van en omgaan met financiële zorgen bij werknemers.