Een hoogbegaafd kind kan veel aan

Journalist Marleen Slob wordt gecoacht bij de opvoeding van haar hoogbegaafde zoon. Ze doet de cursus ‘Positief opvoeden van hoogbegaafde kinderen’ het bedrijf deDNKRS.

Als het niet gaat zoals hij wil, als hij zich onbegrepen voelt of getergd, ontploft zoon Riemer, wat gepaard kan gaan met slaande deuren, omvallende stoelen en veel geschreeuw. Toen we voor de zoveelste keer bij de juf moesten komen, werd het tijd voor een professionele blik. ‘Zullen we een IQ-test afnemen?’ vroegen de professionals. En van het een kwam het ander. Nu zit hij in een hoogbegaafdenklasje. Daar is hij heel gelukkig, maar nog niet ontploffingsvrij. Bovendien vragen we ons weleens af wat we nu eigenlijk met hem kunnen delen. Hij interesseert zich voor ongeveer alles. Hoe onze hypotheek in elkaar zit, wat de digitale strategie is van de uitgeverij waar ik werk, waarom het Europarlement vanuit Brussel opereert. We vertellen hem zo’n beetje alles, maar komt hij zo niet meer te weten dan goed is voor een 9-jarige?

Training

Ontspannen opvoeden

  • Ontdek hoe je als ouder positief en relaxed blijft
  • Omgaan met de emoties van je kind
  • Voor ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Een avondje ‘Positief opvoeden van hoogbegaafde kinderen’, dat was misschien iets voor ons. We kunnen ervoor terecht bij het bedrijf deDNKRS, dat ook voorziet in verrijkingsklassen, coaching en begeleiding voor hoogbegaafde kinderen én hun ouders, en trainingen van leerkrachten.

Waarom ‘positief opvoeden’?

‘Omdat hoogbegaafdheid vaak in het problematische wordt getrokken, zeker op scholen,’ zegt coach Marianne van Gelder. ‘

Wij zeggen: het is geen probleem maar een manier van leven en denken.’ Van Gelder (ze heeft vier kinderen van wie drie hoogbegaafd – de vierde wil zich niet laten testen) komt bij ons thuis met een handig stappenplan. Het wordt een feest van herkenning.

deDNKRS hanteert een definitie die is opgesteld door psychotherapeut Kooijman-Van Tiel in samenwerking met een groep hoogbegaafden. En daarmee zijn we bij stap 1, zegt Van Gelder: ‘Een hoogbegaafde is een snelle, slimme denker die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven, sensitief en emotioneel, intens levend. Als je er veel mee te maken hebt, pik je ze er zo uit.’

Het gaat erom een passende opvoedstijl te hanteren: stap 2. Een ‘emotioneel coachende stijl’ werkt het beste. ‘Benoemen wat er aan de hand is,’ zegt Van Gelder, ‘daar gaat het om. Daarmee zorg je dat een kind zelf een oplossing gaat vinden.’

Welk gedrag hoort bij hoogbegaafdheid? Het stappenplan geeft – stap 3 – een uiterst herkenbaar lijstje: autonomie (‘ze vertrouwen op zichzelf, kunnen hun eigen keuzes maken, zijn veerkrachtig,’ aldus Van Gelder), vermogen tot reflectie, extreem snelle geraaktheid. Dat laatste kan weleens te maken hebben met Riemers explosiviteit. ‘Hoogbegaafden beleven alles heel intens,’ legt Van Gelder uit. ‘Alles komt enorm binnen. Dat enorm intense kan heel blij zijn, of heel verdrietig. Of heel boos. Het helpt om die gevoelens te benoemen (emotioneel coachen! stap 2!). Want het handige is dat hoogbegaafde kinderen vaak heel goed op zichzelf kunnen reflecteren.’

TEST
Doe de test »

Hoe positief betrokken ben je bij je kind?

Helaas hebben ze ook vaak problemen met impulsbeheersing; ze weten dat bepaald gedrag op de loer ligt en doen echt hun best, maar soms is het toch alweer gebeurd voor ze er erg in hebben. ‘De klas is vaak waar de vulkaan omhoogkomt,’ zegt Van Gelder. ‘Het gevoel mag er zijn, maar de heftigheid moeten we hen leren te temperen. En ook op school is benoemen belangrijk. Als kinderen hun emoties in goede banen kunnen leiden, worden ze veerkrachtigere volwassenen.’

Al met al, zo luidt stap 4, is het beste opvoedklimaat voor hoogbegaafden: ‘duidelijke en vriendelijke sturing en ondersteuning bij het vinden van hun eigen weg’. Geen straf of beloning, maar je als ouder richten op ‘leren’, het zoeken naar oplossingen en het helpen ontwikkelen van zelfdiscipline, verantwoordelijkheid en probleemoplossende vaardigheden.

Stap 5 behelst het antwoord op onze vraag: hoeveel moeten we met hem delen? Waarmee moeten we ons bemoeien en wanneer moeten we loslaten? ‘Als je op je talent mag inzetten, gaat alles beter,’ zegt Van Gelder. Dus we moeten vooral heel veel met hem delen en heel veel samendoen. ‘Ga bijvoorbeeld samen een verzekering regelen. Het is goed voor hem om veel kennis op te doen. Maar soms kun je ook zeggen: dat is nog niet voor jouw leeftijd. Hij mag ook onbezorgd kind zijn.’

Wie: Marleen Slob
Wat: individuele coaching ‘Positief opvoeden van hoogbegaafde kinderen’
Door: Marianne van Gelder, specialist hoogbegaafdheid bij deDNKRS
Waar: ‘deDNKRS – gelukkig hoogbegaafd’
deDNKRS.nl

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Zo help je een hoogsensitief kind

Ze zijn creatief en zorgzaam, maar ook emotioneler en sneller driftig. Geen wonder: de wereld is bom...
Lees verder
Artikel

Zo help je een hoogsensitief kind

Ze zijn creatief en zorgzaam, maar ook emotioneler en sneller driftig. Geen wonder: de wereld is bom...
Lees verder
Branded content

Zo geef je het ultieme cadeautje aan je geliefden

Juist nu we onze familie weinig zien, willen we écht iets voor ze betekenen. De feestdagen draaien ...
Lees verder
Branded content

Zo geef je het ultieme cadeautje aan je geliefden

Juist nu we onze familie weinig zien, willen we écht iets voor ze betekenen. De feestdagen draaien ...
Lees verder
Advies

Ik wil graag klaarkomen bij mijn vriend

'Ik (vrouw) krijg bijna nooit een orgasme bij een man. Als ik bijna zover ben, word ik duizelig en b...
Lees verder
Advies

Ik wil graag klaarkomen bij mijn vriend

'Ik (vrouw) krijg bijna nooit een orgasme bij een man. Als ik bijna zover ben, word ik duizelig en b...
Lees verder
Kort

Mooie mensen zijn écht slimmer!

Wij denken dat mooie mensen intelligenter zijn dan lelijke mensen, zo blijkt keer op keer uit onderz...
Lees verder
Artikel

De Toptoets: een moeilijke toets voor makkelijk lerende kind...

'Wil je ver komen, dan moet je talent hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor prestaties op sportief geb...
Lees verder
Artikel

‘Ik vond het heel moeilijk om iets over haar dood te zegge...

Leren praten over verlies, het delen van ervaringen en steun geven en krijgen. Leerlingen die in hun...
Lees verder
Verhaal

Een moeder met borderline

Lisa groeide op bij een moeder met borderline. Geen veilig nest, maar een thuis waar ruzie, agressie...
Lees verder
Interview

De invloed van vroege ervaringen

Ze doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van baby's en peuters....
Lees verder
Advies

Hoe help ik mijn dochter en kleinzoon?

'Mijn dochter is gescheiden en heeft een nieuwe vriend. Hij bemoeit zich nadrukkelijk met de opvoedi...
Lees verder
1030