9 tips voor een natuurlijker leven

We zijn ontworpen om blootsvoets over de steppe te rennen. Maar tegenwoordig brengen we de meeste uren van de dag door achter een scherm, en ‘de natuur’ is iets voor tijdens een vakantie. De kloof tussen oerinstinct en het moderne bestaan groeit.

cijfer eenOnderneem activiteiten die lijken op jagen en verzamelen. Uit Brits onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat stress bij vrouwen vermindert wanneer ze winkelen met vriendinnen, wat lijkt op het verzamelen van voedsel met stamgenotes. Met name mannen voelen veel ‘oergeluk’ bij activiteiten die lijken op jagen, zoals een teamsport. Net als de jacht heeft teamsport ingrediënten als lichamelijke inspanning, groepssamenwerking, het uitstippelen van een strategie, het trotseren van gevaren en het hoogtepunt: schieten op het doel.

cijfer tweeGa zo veel mogelijk naar buiten en breng tijd door in de natuur. Fiets of wandel, werk in de tuin, en neem de tijd om te kijken.

cijfer drieStimuleer je zintuigen. Op het werk worden we visueel (staren naar een beeldscherm) en auditief (vergaderen, bellen, achtergrondgeluiden) vaak overprikkeld, maar we verwaarlozen proeven, voelen en ruiken. Neem ter compensatie een bad, doe aan sport, knuffel met je partner, en neem de tijd om eten echt te proeven.

cijfer vierVoorkom overbelasting van het brein. Reserveer elke dag een hoeveelheid ‘denktijd’ , waarin je geen afspraken plant en geen e-mails en telefoontjes ontvangt. Deel grote taken op in kleine stapjes. En als je toch opgejaagd raakt: ga iets anders doen, loop een paar trappen of maak een kruiswoordpuzzel.

cijfer vijfKijk af en toe in de verte, het liefst naar buiten, vooral als je achter de computer zit. Zorg voor groen in je omgeving, bijvoorbeeld een plant op je bureau. Zet de ramen open.

cijfer zesProbeer je zoveel mogelijk af te sluiten voor harde geluiden. Gebruik oordopjes als je gestrest raakt van alle achtergrondgeluid op het werk.

cijfer zevenZorg voor een dagelijkse portie daglicht. In tegenstelling tot kunstlicht heeft daglicht invloed op onze biologische klok, en daarmee op de aanmaak van hormonen en van stofjes die ons wakker houden of slaperig maken. Te weinig daglicht kan leiden tot gezondheidsklachten, slaapproblemen, concentratiestoornissen en winterdepressies.

cijfer achtMensen zijn van oorsprong sociale dieren. Spreek dus vaker af met vrienden in plaats van ze te appen of mailen.

cijfer negenNeem de tijd voor dingen, en zorg dat je rust neemt als dat nodig is. Hoewel het bestaan van een jager-verzamelaar niet gemakkelijk is, hoeft een Afrikaanse Bosjesman in een goed seizoen bijvoorbeeld maar twee of drie dagen per week te werken. De rest van de tijd kan hij besteden aan zijn gezin en stamgenoten.

We zitten de hele dag tikkend achter onze computer, rennen van afspraak naar afspraak, en ploffen ’s avonds met Netflix op de bank. De kloof tussen ons oerinstinct en het moderne leven groeit, en daar worden we niet gelukkig van. We voelen ons opgefokt, moe, onrustig en overprikkeld. De redactie van Psychologie Magazine gaat weer leven volgens ons oerinstinct. Doe je mee? Ontvang gratis een week lang iedere dag een e-mail met daarin een vlog en praktische tips.

>>Ja, ik meld me aan!

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

Schrijf stress van je af

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Deze week in ‘De Psycho Show’

Sophie Hilbrand en Filemon Wesselink presenteren vanaf september samen 'De Psycho Show'. In dit spli...

Lees verder
Advies

Hoe kan ik het beste energie opdoen tijdens het werk?

Lees verder
Artikel

De eerste signalen

Lees verder
Column

Een ruimere blik

Lees verder
Artikel

De baan die bij je past

Lees verder
Blog

Zo wapen je je tegen narcisme op de werkvloer

Lees verder
Artikel

Bosbaden

Lees verder