De vraag
Wordt het nog wat met deze relatie?
Beste Jolet,
Na veel mislukte relaties en ‘foute mannen’ adviseert mijn psychotherapeut dat ik een relatie aanga vanuit vriendschap en veiligheid, in plaats van uit verliefdheid. Nu ga ik sinds kort om met iemand die ik heel leuk vind. We hebben gemeenschappelijke interesses en kunnen uren praten. We bouwen het stap voor stap op; we hebben nog geen seks maar zoenen wel. Maar ik ben niet verliefd. Dat voelt vreemd. Moet ik doorgaan met deze relatie hoewel het onnatuurlijk voelt? Word ik nog verliefd op deze man?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is heel begrijpelijk dat u zich ongemakkelijk voelt bij deze heel andere manier om een relatie te beginnen. Verliefdheid kan een heerlijke roes geven, maar ze maakt ook blind – je hebt geen objectieve kijk op de ander en je kunt ook het contact verliezen met je eigen behoeftes. Als u een blijvende relatie wilt, die uw leven verrijkt met gezamenlijke ervaringen en wederzijdse steun, dan zou ik hier nog even mee doorgaan.
Het criterium voor een goede relatie is niet alleen ‘hoe verliefd voel ik me?’ maar vooral ook ‘voel ik me fijn en vertrouw ik hem?’ In een goede relatie groeit bij beide partners liefde, vertrouwdheid en zelfvertrouwen. Het is bekend dat een relatie die uit vriendschap ontstaat, daarop een goede kans maakt.
Of u die liefde vindt met deze man kan niemand u garanderen. Maar ik ben er zeker van dat u een goede stap zet in uw persoonlijke ontwikkeling door van zijn gezelschap te genieten zonder de roes van een blinde verliefdheid.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp