De vraag
We vertrouwen elkaar niet
Hallo Sylvia,
Na het zien van de film ‘Nothing personal’ weet ik het zeker. Ik kan mezelf pas toestaan helemaal van iemand te houden als die gestorven is. Steeds op nieuw creëer ik ruzies met mijn man. In ons beiden leeft angst. Hoewel we weten dat de ander oké is, lukt het ons beiden niet ons kwetsbaar naar elkaar op te stellen, met als gevolg veel ruzies en verwijten.
Ik heb zo’n behoefte aan vertrouwen ontvangen. Ik begrijp dat hij dat natuurlijk ook heeft. Hij raakt mij steeds met zijn verwijten. En ik hem door agressief te reageren. Wat kunnen wij hier aan doen? Ik weet dat ik niet veilig gehecht ben aan mijn moeder. En hij ook hij is jong emotioneel erg alleen gelaten.
Groeten van Betty

Het advies
Beste Betty,
Vertrouwen ontvang je als je vertrouwen geeft. Dat is ontzettend moeilijk als je dat in de basis mist. Daarom moet je daar bewust voor kiezen, telkens opnieuw. Jezelf dwingen te vertrouwen, ondanks dat hij bewezen heeft dat hij je kan kwetsen. Je geeft hem dan een kans, omdat je diep in je hart weet dat hij je niet WIL kwesten.
Je belooft jezelf niet meer op zijn kwetsende opmerkingen te reageren en zijn opmerkingen met liefde te beantwoorden. Dan zal hij extra zijn best doen om dat vertrouwen niet te beschamen. Hij zal je wel testen of je hem echt vertrouwd, maar als je tot in je tenen op hem vertrouwt, dan zal hij dat zo’n geweldig cadeau vinden, dat hij dat ook aan jou wil geven!
Succes!
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl