De vraag
‘Wat merkt onze baby van de stress?’
Mijn vriend heeft het ontzettend druk en laat alle zorg voor ons dochtertje aan mij over. Daarover hebben we felle discussies. We wonen klein en zitten dus dag en nacht op elkaars lip. Wat krijgt een baby mee van die spanning in huis?

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Maak je maar geen zorgen: mensen, ook baby’s, zijn gemaakt om stress aan te kunnen. Belangrijk voor je baby is dat jullie goed voor haar zorgen met eten, drinken, rust, regelmaat, geborgenheid en verzorging. Dat zintuiglijke is het enige waarvan je dochtertje zich bewust is. Ook moet je haar flink knuffelen en verwennen met aandacht. Om dat te kunnen doen, is het op dit moment extra nodig om je partnerrol en ouderrol nadrukkelijk te splitsen. Dus probeer het als ouder goed te doen. En geniet van je baby.
Natuurlijk is het voor jullie zelf wel belangrijk dat de relatiestress vermindert. Begin eens met ’s avonds als de baby slaapt een kwartier samen te praten over jullie relatie. Stop na die vijftien minuten, ook als het gesprek niet afgelopen is. De rest komt de volgende dag. Als je niets te zeggen hebt, doe je desondanks niets anders. Zeker geen telefoontje plegen of tv-kijken. Sluit je ogen en ontspan tot de tijd voorbij is. Buiten die vaste tijd is het ten strengste verboden over relatiekwesties te praten. Als je iets wilt zeggen, moet je het onderwerp sparen tot de volgende avondafspraak.
Doe de rest van de dag alsof je een ideaal stel bent. Voor de baby is dat prima en voor jullie is het een grappige en ook leerzame oefening. //