De vraag
Wat als hij gemengde signalen geeft?
Ik ben verliefd op een goede vriend die gemengde signalen geeft. Hij zegt dat we beter goede vrienden kunnen blijven, dan in een slechte relatie belanden. Hij heeft dan ineens een nieuwe vriendin en bespreekt alles met mij, ook zijn twijfels over deze relatie. Daar klap ik van dicht; ik probeer telkens mijn gevoelens te verbergen. Op het moment dat we weer dichterbij elkaar komen en toenadering zoeken, komt hij ineens met een nieuw liefje op de proppen zetten. Een gesprek over hoe ik me daarbij voel, gaat hij uit de weg. Ik wil graag helderheid, nu blijft het allemaal zo dubbel.

Het advies
Neem verantwoordelijkheid
De vraag is in eerste instantie: wat wil je zelf? Het klinkt nu alsof je veel ruimte en verantwoordelijkheid laat bij je goede vriend. Wil je er samen vol voor (proberen te) gaan? Of wil je het vriendschappelijk houden? Alles ertussenin lijkt mij niet zo prettig, tenzij je de komende jaren nog zin hebt om je stiekeme liefde van relatieadvies te voorzien.
Aleksandar Curev
Psycholoog & coach
Soms is het fijn als iemand meedenkt en je van A naar B helpt, waarbij jouw hulpvraag centraal staat. Aleksander kan je onder andere helpen bij: faalangst, keuzes maken, persoonlijke ontwikkeling, assertiviteit.
Wil je direct aan de slag?