De vraag
Waarom flirt ik met andere mannen?
In het begin was ik ontzettend bang om mijn vriend te verliezen en ziekelijk jaloers. Nu, vijf jaar later, twijfel ik aan mijn relatie, vooral omdat ik al een hele tijd geen zin meer heb in seks met hem. Ik kijk wel naar andere mannen: als ik uitga en via social media. Ik flirt en zoek het misschien zelfs wel op. Is dat om aandacht vragen van andere mannen wel normaal? Ik hou heel veel van mijn vriend.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je snijdt in een paar zinnen grote vraagstukken aan. Hoe kun je je angst voor verlies beheersen zodat je niet doorslaat in jaloezie? Hoe verdraag je twijfel over je relatie? Hoe kun je de seks actief leuk maken als de spontane zin daalt? Hoe haal je bevestiging uit jezelf in plaats van deze te zoeken in de (seksuele) blik van anderen?
Goed dat je deze vragen stelt. Vragen stellen en stilstaan bij dingen is het begin van zelfonderzoek, en dat is nodig om volwassen te worden. Zelfonderzoek kan ook heel concreet, door goed naar jezelf te kijken.
Wat gebeurt er met je als je flirt? Voel je je beter of ook leger worden? Wat bedoel je precies als je zegt dat je ‘heel veel van hem houdt’? Wil je echt met hem door of zie je ook andere opties?
Je lijkt op een amazone die weinig beheersing heeft over haar paard (je emoties en impulsen). Zorgvuldig kijken naar de bewegingen en patronen van dat paard kan je meer controle en zelfinzicht geven.