De vraag
Verwend neefje en nichtje
De kinderen van mijn zus krijgen heel veel speelgoed en snoep van haar. Als wij als familie iets willen geven, weten we niet meer wat, want ze hebben al zoveel en lijken er ook niet echt blij mee. Ik wil mijn zus niet aanvallen, maar ik vind het jammer dat we haar kinderen niet meer kunnen verrassen. Hoe kaart ik dit aan?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Jullie kunnen gewoon geven wat jullie willen, niks meer en niks minder. Bedenk bijvoorbeeld leuke doe-cadeaus. Of overleg vooraf met je zus dat jullie wat snoep willen regelen, dan kan zij het laten. Zijn ze er niet zo blij mee? Dan is dat wat het is.
Maar wil je dit echt aankaarten bij je zus, bedenk dan goed hoe en wanneer. Kies een relaxed moment waarop je met z’n tweeën bent. Dat maakt het gesprek minder beladen.
Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vind het leuk om de kinderen af en toe cadeautjes of iets lekkers te geven, maar ik heb het gevoel dat ze er niet echt blij mee zijn. Wat is jouw indruk?’
Beschrijf dus alleen je eigen behoefte en gevoel, en begin niet over wat zij volgens jou verkeerd doet. Praat ook zeker niet namens de hele familie. Zo is de kans dat je zus in de weerstand schiet het kleinst.
Afhankelijk van haar reactie kun je kijken of je iets meer kunt zeggen over jouw idee dat ze best veel van haar krijgen. Daar kan iets heel anders achter zitten dan je denkt. Wie weet kom je in zo’n gesprek tot mooie inzichten, en zij ook.