De vraag
Twee keer ontslagen
Sinds de coronatijd heb ik al twee keer een carrièreswitch gemaakt. Beide keren verloor ik mijn baan. Dat heeft me totaal uit balans gebracht en ik voel me terneergeslagen. Hoe word ik weer de vrolijke, energieke persoon die ik altijd was?

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Allereerst wil ik je zeggen dat het heel naar is dat je tot twee keer toe bent afgewezen, terwijl je zo hard hebt gewerkt. Het is begrijpelijk dat je je rot voelt. Het is goed dat gevoel ruimte te geven, bijvoorbeeld door je verhaal op te schrijven of er met anderen over te praten.
Hoe heb jij het verlies van je baan ervaren? Wat deed het met je?Vervolgens is het zinvol om na te gaan wat de redenen zijn voor je ontslag. Weet je dat? Was er sprake van een mismatch, economische redenen of wellicht iets anders? Vraag het na als je dat nog niet gedaan hebt. Het kan je helpen bij de verwerking.
Ook is het belangrijk om weer meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Ga na waar je goed in bent, waar je energie van krijgt en wat bij je past. Het kan helpen om mensen in je omgeving te vragen je te helpen met deze vragen of ze met een loopbaancoach te bespreken.
Door hier concreet mee aan de slag te gaan, neem je weer de regie. Dat geeft positieve energie, wat helpt bij het vergroten van je vertrouwen en het vinden van een nieuwe baan.