De vraag
Oude emoties nemen me soms in beslag
Ik ben 44 jaar en nu drie jaar in therapie. Ik heb heftige jaren achter de rug, maar het gaat nu goed en ik durf weer vooruit te kijken. Wel doemen er nog regelmatig nare gedachten en oude patronen op die ik liever kwijt zou zijn. Het lucht op om erover te praten in de wekelijkse therapie, maar soms word ik er in de week daarna ook nog volledig door in beslag genomen. Wat kan ik daartegen doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als het praten over oude thema’s niet oplucht maar zware gevoelens veroorzaakt, dan zijn er misschien in de therapie pijnlijke kwesties aangeraakt die eerder verborgen waren gebleven. Uw therapeut kan u het best adviseren hoe u hiermee kunt omgaan. Uiteindelijk merken mensen wel dat de spoken uit hun verleden langzaam verbleken – de emoties worden steeds minder heftig. Naarmate u er meer op durft te vertrouwen dat zo’n zware stemming weer zal overwaaien, zal ze sneller voorbijgaan.
Er speelt nog iets anders: juist als de therapie succes heeft en de klachten duidelijk afnemen, zoals u beschrijft, ontstaat op een gegeven moment het gevoel dat het bijna ‘klaar’ is. Een terugval in de stemming is dan extra teleurstellend. Laat u zich hier maar niet door ontmoedigen; u weet immers dat u op de goede weg bent.