De vraag
Onze hoogbegaafde zoon wil niet meer naar school
Beste Lianne,
Onze zoon, 7 jaar, is net in groep 4 begonnen. Afgelopen schooljaar heeft hij een hoogbegaafdheidonderzoek gehad, omdat hij nogal voorliep op zijn leeftijdsgenootjes (onder andere al leesniveau AVI 9) en daar zelf ook last van begon te krijgen (terugtrekgedrag, wilde niet naar school, lichamelijke klachten, geen plezier meer, somberheid). Hier kwam duidelijk uit naar voren dat hij hoogbegaafd is.
We hebben een gesprek gehad op school, waarna besloten is hem in eerste instantie gewoon naar groep 4 te laten gaan (met verrijkende stof) en als dat niet blijkt te werken, hij eventueel ronde herfst/kerst naar groep 5 door te laten stromen. Maar hij wil nu alweer niet meer naar school, geeft aan alles al te weten/kunnen wat ze op school aanbieden.
Wij vinden het als ouders zo moeilijk! Ik wil niet steeds bij school aankloppen en zo als een zeurende ouder aangezien worden, maar ik zie wel dat mijn kind niet goed in z’n vel zit. Daarbij zegt mijn verstand dat het wel verstandig is om hem door te laten stromen naar groep 5, maar tegelijkertijd krimpt mijn maag al ineen bij de gedachte alleen al. Hij ligt goed in de groep, heeft veel vriendjes.. Om hem daar dan uit de halen met het risico dat hij geen/minder aansluiting zou kunnen hebben met de oudere kinderen en zonder de garantie dat het voldoende werkt (qua uitdaging)…..
Help! Waar doen we goed aan?
Vriendelijke groet,
Moedervanbolleboos

Het advies
Beste moedervanbolleboos,
Uw zoontje ligt goed in de groep en heeft veel vriendjes, schrijft u. Toch wil hij niet meer naar school. Dus de vriendjes lijken niet op te wegen tegen het gebrek aan uitdaging. Ik begrijp uw bezorgdheid, maar het is niet onwaarschijnlijk dat hij ook in een groep hoger weer vriendjes zal vinden. Hierbij kan de leerkracht een grote rol spelen door hem in het begin te koppelen aan een ‘maatje’, een kind waarvan men verwacht dat het met uw zoon zal klikken.
Overigens is de valkuil van een versnelling dat gedacht wordt dat daarmee het probleem is opgelost: dat is niet zo. Ook na een versnelling moet goed gekeken worden wat al beheerst wordt en wat het leertempo is van de leerling. Op grond van uw brief zou ik zeggen; snel versnellen naar de volgende groep, dat goed (sociaal) begeleiden, en daarna ervoor zorgen dat uw zoon voldoende uitdaging blijft krijgen (informatie voor compacten en verrijken: www.infohoogbegaafd.nl
). En tenslotte: u bent geen zeurende ouders als u zoekt naar mogelijkheden om uw zoon gelukkiger zijn schoolloopbaan te laten doorlopen.
• Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek