De vraag
Mijn moeder wordt gepest op haar werk
Beste Jolet,
Ik ben 18 jaar en woon thuis. Mijn moeder vertelde me dat ze gepest wordt op haar werk. Haar collega is erg achterbaks en geniet ervan als mijn moeder faalt. Ze maakt mijn moeder zwart. Uiteindelijk hebben meerdere collega’s zich gekeerd tegen mijn moeder. Dat kwetst haar erg, ze slaapt er slecht door. Ze werkt erg veel en heeft het thuis ook erg druk. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw moeders leidinggevende is ervoor verantwoordelijk dat ze kan werken zonder stress. Stimuleer uw moeder daarom met haar baas te praten over de pesterijen en haar slapeloosheid. Als de baas niet luistert: in veel bedrijven is ook hulp voorhanden bij een bedrijfsmaatschappelijk werker, een bedrijfsarts of een andere vertrouwenspersoon.
Mensen die gepest worden kruipen vaak in hun schulp; ze schamen zich en gaan denken dat ze weinig waard zijn. Een dochter die zegt ‘Je bent een goed mens, je hoeft dit niet te pikken’ kan een goede stimulans zijn om die onzekerheid te doorbreken en in actie te komen.
Door uw moeder zielig te vinden zult u haar onzekerheid vergroten. Geef haar liever complimenten, bijvoorbeeld voor haar harde werken en doorzettingsvermogen. Uw moeder boft maar met zo’n lieve dochter die graag wil helpen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp