De vraag
Mijn man is te passief
Beste Jeannette,
Mijn man zit sinds enige tijd overspannen thuis en tevens wordt zijn bedrijf opgeheven. Hij ziet er tegenop om te gaan solliciteren (dit was normaal ook al) en heeft erg veel moeite in actie te komen. Hij heeft wel wat stappen gezet, maar iedere keer ligt de passiviteit op de loer.
Ik erger me stevig aan zijn passiviteit. Ik begrijp dat het moeilijk is, en ik ben van mening dat het zeker niet helpt ‘als je niks doet’. Dan weet je namelijk zeker dat het hetzelfde blijft.
Tot nu toe krijgen we steeds ruzie als we het over solliciteren hebben. Hij vind dat ik teveel push en daardoor geen stap kan zetten, ik vind dat hij te weinig onderneemt en ben bang dat als ik stop met pushen er zeker niets gebeurt. Hoe doorbreken we dit?
Vriendelijke groet,
Bosch

Het advies
Beste Bosch,
Zo te horen bevinden jullie je in een cirkel waar jullie jezelf in vastdraaien. Jullie lijken allebei met een eigen onzekerheid te kampen en jullie coping (de manier waarop iemand met problemen omgaat, red.) is precies het tegenovergestelde van de ander en wordt daardoor ook nog eens versterkt. Je man heeft moeite om te gaan solliciteren omdat hij zichzelf tegenkomt en onzekerheden naar boven kunnen komen zoals bij iedereen het geval is in zo’n proces. Daarnaast geef jij aan dat je bang bent dat er misschien niets gebeurt en je maakt je misschien zorgen over de gevolgen hiervan..?
Het is misschien goed om eerst te kijken naar jullie gevoelens die de situatie – zijn overspannenheid en nu ook het verliezen van zijn baan – bij jullie oproept. Praat hierover zonder nog even naar de praktische oplossing te kijken. Zo haal je even de druk van de ketel en krijg je ruimte om te vertellen wat er gebeurt zonder dat daar door de ander een directe tegenactie op volgt (voor hem dichtklappen en verlammen en voor jou zorgen maken en pushen).
Vraag hem wat hij wil in deze situatie en hoe je hem erbij kunt helpen. Hij weet wel wat niet werkt maar misschien kan hij je ook vertellen wat wel kan werken? Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je vertrouwen gaat proberen op te bouwen tegenover je man. Probeer eens met kleine dingetjes niet te pushen en te kijken of het werkt.
Het lijkt me niet onverstandig om eerst ook goed samen met je man te gaan kijken of hij hulp kan krijgen bij het werken aan zijn overspannenheid. Het kan heel fijn voor hem zijn om dan ook te gaan ervaren dat hij zich weer sterker kan gaan voelen waardoor het solliciteren niet zoveel weerstand hoeft op te roepen.
Ik hoop dat jullie allebei weer wat (zelf)vertrouwen krijgen en dat jullie over een tijdje weer echt naast elkaar kunnen staan!
Veel succes met alles,
Vriendelijke groet,
Jeannette
• Psycholoog Jeannette Bolck startte in 2003 samen met kinderpsycholoog Sabijn Arts haar eigen praktijk. In haar praktijk ziet ze ook veel Engelstaligen en gemengde stellen. Inmiddels zie ik in mijn praktijk veel stellen en individuen en ook soms in groepen die kampen met allerlei issues die te maken hebben met de levensfase waar ze veelal inzitten (30-40 jaar), keuzes carrière en gezin, single of niet etc..
Neem een kijkje op haar site: www.therapeutenartsbolck.nl