De vraag
Mijn dochter maakt er een puinhoop van
Beste mevrouw Freud,
Mijn dochter vindt het vervelend als ik dingen van haar overneem om te regelen, maar als ze zegt het zelf te doen komt ze er niet toe en wordt het een puinhoop, bijvoorbeeld met studiebeurs aanvragen, dingen afbellen etc. Ze is 17 jaar.
Groeten van Mieke

Het advies
Beste Mieke,
Tja, dochterlief rekent op moeder die alles regelt en zo leert ze het nooit. Ze moet haar eigen ‘puinhoop’ leren opruimen. Als je je kind bijvoorbeeld altijd wekt om het naar school te sturen leert het nooit eigen verantwoordelijkheid te nemen, zelf de wekker te zetten. Mag een kind ook zelf eens in zeven sloten lopen? Dat is heel leerzaam en beter nu alvast dan levenslang.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi