De vraag
Laat ik mijn kind te veel zelf doen?
Ik laat mijn kind (5) graag veel zelf ontdekken, maar schat situaties daarbij ook weleens verkeerd in. Zo liet ik mijn dochter laatst alleen met de mixer nadat ik had gezien dat ze kon mixen. Dat was achteraf gezien niet zo’n goed idee. Hoe leer ik beter bepalen wat mijn kind veilig aankan?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het is goed om kinderen ervarend te laten leren, daar krijgen ze zelfvertrouwen van. De kunst is alleen om te bepalen wanneer dat wel en niet kan. Je kunt je kind in vier verschillende fasen veilig ervarend laten leren: voordoen, samen ontdekken, coachen en loslaten.
Het begint dus met voordoen en vertellen hoe je iets veilig doet. Kinderen leren het meest van wat ze ons zien doen. Vervolgens ontdekt je kind samen met jou hoe iets gaat, kan of moet. Jij bent dan dichtbij, helpt mee en geeft wat ruimte, maar kunt wel bijsturen of ingrijpen.
Zodra je ziet dat je kind iets durft en onder de knie krijgt, kun je een coachende rol op je nemen. Observeer je kind, blijf erbij, geef waar nodig aanwijzingen en stel vragen als: ‘Wat zou je nu kunnen doen?’ en ‘Hoe doe je dat veilig?’ Merk je dat dit goed gaat, dan neem je steeds meer afstand en laat je het los.
Houd hierbij wel in de gaten of je kind cognitief in staat is om de risico’s in te schatten. Als je dochter nog niet kan overzien wat de mogelijke gevaren zijn, kun je haar nog niet alleen laten. Blijf er dan gewoon bij. Zo krijgt ze vertrouwen én blijft het veilig.