De vraag
Is mijn stiefdochter narcistisch?
De dochter (18) van mijn partner voert niks uit in huis. Alles draait om haar en ze eigent zich spullen toe die niet van haar zijn, zoals de kleding van haar zus en mijn fiets. Ze is erg blij met zichzelf en totaal niet sociaal. Haar beide ouders laten het gebeuren, en ik – als stiefvader – kan natuurlijk niet veel zeggen. Denkt u dat ze narcistisch is?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Wie onder de douche staat, wordt nat. Maar niet iedereen die nat wordt, staat onder de douche. Met andere woorden: narcisten zijn op zichzelf gericht en houden weinig rekening met anderen. Maar mensen die zich egoïstisch en niet wederkerig gedragen, zijn niet per definitie narcistisch.
Het gedrag van je stiefdochter kan narcistisch zijn, maar ook door andere factoren worden verklaard. Is het de (late) puberteit? Voelt zij zich onbegrepen of tekort gedaan?
Is er een conflict met haar vader of moeder? Accepteert ze jouw aanwezigheid niet? Probeert ze met haar gedrag (op een onvolwassen manier) iets duidelijk te maken?
In plaats van dat je haar een etiket op plakt, lijkt het me meer zinvol om met haar in gesprek te gaan. Wat merk je op? Wat vindt zij daarvan? Wat motiveert haar om te doen zoals ze doet?
Probeer haar verhaal en haar emoties te leren kennen en serieus te nemen, en zoek samen met haar naar een manier om de situatie en de sfeer te verbeteren.
Kortom: ik denk in eerste instantie niet dat ze narcistisch is, maar wel dat haar iets dwarszit en dat ze hier op een onvolwassen manier mee omgaat.