De vraag
Ik wil weer trots zijn op mezelf voordat ik trouw
Ik heb al jaren last van een minderwaardigheidscomplex en ik ben erg jaloers aangelegd. Volgend jaar ga ik trouwen. Ik wil graag weer trots op mezelf kunnen zijn, maar ik ben erg verdrietig over het feit dat ik dat niet kan. Kan je me hierbij helpen of wat adviezen geven?

Het advies
Weer trots zijn op jezelf! Je hebt groot gelijk. Want je hebt zeker weten veel mooie en positieve eigenschappen. Daarom gaan we samen de aanval openen op jouw gevoelens van onzekerheid.
• Vraag je eerst eens af waar jouw minderwaardigheidsbesef vandaan komt. Hoe is dat gevoel ontstaan? Door wie/wat is dat veroorzaakt? Wanneer is het precies begonnen?
• Zet jouw negatieve gedachten vervolgens op papier en vervang deze (eventueel met behulp van de RET-filosofie) door meer positieve/zelfverzekerde denkbeelden – verander bijvoorbeeld ‘ik voel mij minder dan een ander’ in ‘ik ben als mens echt veel waard’.
• Weerzet je elke keer weer tegen mindere gevoelens die boven komen drijven, door ze consequent positief te herformuleren. Zie het als een uitdaging om mooie stellingen te formuleren en zet ze op papier.
• Noteer ook al je positieve kwaliteiten, waarbij je zeker je familie en vertrouwde vrienden mag vragen wat ze zo in jou waarderen, welke positieve eigenschappen ze aan jou verbinden.
• Laat je gedachten ook eens gaan over al die dingen die je in je leven hebt gedaan waar je trots op mag zijn/trots op bent. Dat kunnen grote of ook kleine dingen zijn zoals bijvoorbeeld de relatie met jouw vriend.
• Kijk naar jezelf zoals jij je wilt zien en noteer elke avond datgene wat jou die dag met trots heeft vervuld.
• Ga vooral om met die mensen die jou een positief gevoel geven en vermijd zoveel mogelijk die personen die een negatieve invloed op je geestelijk welzijn hebben.
Angelique, als je deze stappen consequent volgt en keer op keer jezelf zelfverzekerd en positief toespreekt, dan lukt het jou ongetwijfeld die innerlijke criticus uit je leven te bannen. Houd vol, doe die dingen waar je positieve energie van krijgt en geef jezelf elke dag minstens één compliment. Begin en eindig de dag daarmee. En herlees regelmatig je zelfverzekerde uitspraken.
Tot slot wil ik je alvast voor volgend jaar een zeer mooie huwelijksdag wensen. En voor daarna, een waardevol huwelijksleven met een positieve kijk op jezelf!