De vraag
Ik wil vaker seks
Beste Wilbert,
Mijn man en ik hebben een goede relatie, maar er is een probleem dat vrijwel van het begin speelt, telkens terugkomt en ons moedeloos maakt. Mijn man heeft geen/weinig zin in seks. Hij voelt zich onder druk staan en heeft het over presteren. Ik voel me afgewezen. Wij zijn zo’n gezinnetje in de tredmolen met twee kleine kinderen en alle twee werk. Toch blijft er genoeg tijd over.
Ik denk dat mijn man een beetje op mij is uitgekeken. Zijn vorige relaties duurden maximaal zeven jaar, wij zijn nu op 9,5 jaar bij elkaar. En ik denk dat hij niet zo’n groot libido heeft. Hij heeft vrouwelijke kanten die ik ook in hem waardeer. Ik heb wellicht weer mannelijke kanten waardoor ik meer zin heb in seks en het ook ter discussie blijf stellen.
Ik heb voor hem gekozen omdat ik met die ‘mannenmannen’ wel goede seks had, maar me onveilig en onbegrepen voelde. Ik wil niet dat dit een breekpunt wordt voor ons. Hebt u suggesties en weet u eventueel een seksuoloog in de buurt van Arnhem die ons verder kan helpen?
Groeten van Anoniempje

Het advies
Beste Anoniempje,
Seksuele problemen zijn dikwijls zwaar beladen, zeker in deze tijd in onze maatschappij. Kijk naar de reclames, kijk naar de aandacht van de medische industrie. Je bent pas gelukkig als je goede seks hebt en o wee als dat niet zo is… De waarde die er aan seksualiteit gegeven wordt en de druk die dat op veel mensen legt is buiten proporties.
Nu over jullie: Jij hebt uitgesproken ideeën over de verdeling tussen mannen en vrouwen en over de verlangens van je man. Onderzoek eens of de wereld echt zo ingedeeld is dat seks bij mannen hoort en onderzoek je gedachte dat jouw man na zeven jaar uitgekeken is op zijn partner. Had hij bij die vorige partners ook een gezin? En wat bedoel je met ‘uitgekeken’? Ik krijg de indruk dat jij zelf een minderwaardige gedachte hebt bij ‘zo’n gezinnetje met twee kinderen’.
Dat gaat over jou, niet over je man. Ik kan je aanraden eens over deze gedachten te praten met anderen en als het lukt met je man. Een goed hulpmiddel hierbij is het boek van David Snarch met de titel ‘Seksdrive’, leg het op je nachtkastje en wie weet wordt je man nieuwsgierig!
Adressen van seksuologen kan je vinden op de site van de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie www.nvvs.nl.
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl