De vraag
Ik wil niet in een dorp wonen
Beste Jolet,
Wij wonen in het buitengebied bij een dorp. De kinderen (6 en 8) zijn hier geboren en lijken tevreden. Hier wonen is de droom van mijn man. Ik ben en blijf een echte stadse en ik haat de mentaliteit en het geroddel in het dorp. Ik ben de enige die wil verhuizen (al acht jaar), maar dat kan ik mijn gezin niet aandoen. Ondertussen voel ik me ongelukkig, want ik vind geen aansluiting.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Alleen in de stad kun je anoniem zijn en tegelijk gezelligheid beleven. Het is te hopen dat er andere oplossingen voor uw eenzaamheid zijn dan verhuizen. U kunt een lotgenoot in het dorp zoeken. Een individuele sport als tennissen kan hiervoor een middel zijn. Er is vast nóg een vrouw die niet van die dorpse cultuur houdt. Of u zorgt dat u buiten het dorp kennissen krijgt – bijvoorbeeld door in de stad te gaan werken of er een cursus te gaan volgen. Het zal u goed doen om uw leefruimte uit te breiden, nu de kinderen wat groter zijn. Misschien kunt u af en toe met het hele gezin een weekend naar de stad, bijvoorbeeld door middel van huizenruil?