De vraag
Ik voel me zo eenzaam
Ik ben 22 en ik voel me alleen de laatste tijd. In de afgelopen jaren was ik heel gelukkig: ik had een rijk leven met familie, goede vriendinnen, een lieve vriend en een leuke baan. Ik had nauwelijks tijd voor mezelf.
Nu is de relatie met mijn vriend uit. Het was mijn keuze om het uit te maken, maar het was eigenlijk niet mijn keuze om alleen te zijn. Vriendinnen en ouders zijn heel lief voor me, maar daarna gaan ze weer naar huis. Het dringt opeens tot me door dat je eigenlijk alleen in het leven staat, en ik voel me alleen.
Uiteindelijk ben ik de enige die mijn geluk kan beïnvloeden. Maar hoe?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Sommige mensen zijn eenzaam omdat ze te weinig mensen zien. Een andere vorm van eenzaamheid is dat je te weinig gelijkgestemde mensen om je heen hebt. Zelfs in een drukke familie kan het dan opeens tot je doordringen: ‘ik voel me alleen’.
Wat jij beschrijft is het gevoel geen grip te hebben op je stemming en daar alleen in te staan. Deze eenzaamheid heeft ermee te maken dat het zelden lukt om elkaar voor honderd procent te begrijpen en te helpen, hoe graag we dat ook willen.
Je alleen voelen: dit doe je eraan
Wat kun je doen? Om te beginnen: het is goed dat je deze mail schreef. Zo’n naar gevoel geeft minder last als je het onder ogen ziet. Ook de volgende dingen kunnen helpen wanneer je je alleen voelt:
• Breng extra structuur aan in je leven;
• Zorg dat je regelmatig mensen ziet die je lief zijn;
• Zoek afleiding; het helpt niet om hier de hele dag mee bezig te zijn;
• Houd je huis op orde en eet gezond. In een nare stemming is de neiging tot snacken en rommel maken vaak groter, maar het schuldgevoel daarover tast het zelfvertrouwen aan;
• Stevige lichaamsbeweging helpt tegen stress en slapeloosheid. Doe dat dan bij voorkeur in de buitenlucht – de natuur is een hele goede stemmingsverbeteraar;
• Een laatste tip: maak iets. Een praktische klus doen met zichtbaar resultaat zal je zelfgevoel oppeppen. Denk bijvoorbeeld aan het verven van een muur, of het koken van een fraai maal voor vriendinnen. Voorwaarde is dat de klus niet moeilijk is, niet te lang duurt, en een fijn, zichtbaar resultaat oplevert. Haal dus niet alle kasten overhoop, doe er een tegelijk.
Helpende gedachte
Soms lijkt het alsof we geluk en succes geheel in de hand hebben, soms voelt het ineens alsof we helemaal niks te vertellen hebben over ons leven. Dit zijn de extremen; de waarheid ligt ergens in het midden. Het komt erop neer dat we allemaal maar wat ‘rondstommelen’. Bekijk je eigen gestommel met compassie. Brené Brown heeft dit goed verwoord in haar boek De kracht van kwetsbaarheid.