De vraag
Ik voel me vrij als hij weg is
Wat doe je als je je realiseert dat het je niet uitmaakt dat je partner een tijdje van huis is, en dat je je dan zelfs vrij voelt?

Het advies
Wees blij en geniet van je tijd alleen! Het is vaak een gezond teken in een relatie als partners zich van tijd tot tijd ook zonder elkaar prima vermaken. Als je weet dat je relatie goed zit, kun je ook vrij gemakkelijk zelf gaan en staan waar je wilt en daarvan genieten – net zoals kinderen die op een gezonde manier aan hun ouders gehecht zijn zich vrijer en fijner voelen als ze niet bij hun ouders zijn dan kinderen die onzeker gehecht zijn en zich aan hun ouders vastklampen.
Volwassen relaties zitten vol met dagelijkse compromissen – dat is de prijs die je betaalt voor blijvende intimiteit – en het kan natuurlijk een opluchting zijn om dingen af en toe lekker helemaal op je eigen manier te doen. Maar: als je begint op te zien tegen de terugkomst van je partner en zijn of haar aanwezigheid bijna niet meer duldt, dan betekent dat dat de dagelijkse opofferingen die je maakt, te groot zijn. In dat geval moet je eens kijken of en hoe je daarover kunt onderhandelen.