De vraag
Ik kan mijn schoonzus niet uitstaan
Geachte heer Kaldenbach,
Hoe ga ik om met mijn schoonzus? Zij heeft nu al 2 1/2 jaar een relatie met een andere man dan mijn broer. Mijn broer werd in november ernstig ziek en belandde in het ziekenhuis. Bij zijn thuiskomst uit het ziekenhuis, de eerste nacht stond deze vriend van mijn schoonzus te rammelen aan de slaapkamerdeur om erin te mogen. Mijn broer heeft toen eindelijk gezegd dat ze een beslissing moesten nemen, en haar eruit gestuurd. Nu twee maanden later, de andere man is gescheiden en mijn schoonzus zit weer bij mijn broer alsof er niets aan de hand is.
Mijn broer zegt dat hij ondanks alles nog steeds gek is op zijn tweede, mooie en 10 jaar jongere vrouw. Mijn probleem is dat ik niet goed om kan gaan met oneerlijke mensen. Ik kan niet gewoon doen alsof er niets aan de hand is en dus ontwijk ik mijn broer en daarmee haar. Ik vier geen familiefeestjes want dan komt zij ook. Deze vrouw kan altijd zo verontwaardigt over andere mensen en de misstappen die zij maken vertellen, terwijl zij zelf net doet alsof ze de onschuld zelf is, waardoor ik het niet kan opbrengen om beleefd te zijn tegen haar.
Het is jammer dat ik hiermee mijn broer ook minder zie. Hoe ga je om met iemand die je regelmatig tegenkomt in je leven, maar waar je niks mee hebt en die je andere levens op een negatieve manier ziet beïnvloeden?
Groeten van José

Het advies
Beste José,
Je schetst een ingewikkelde situatie.
Je hebt niet veel keuze. Een oud-Hollandse wijsheid is: er het beste van maken. Op het ogenblik beheerst zij jouw leven. Door haar geef jij geen feestjes meer. Hoe komt het dat je haar zoveel invloed geeft? Volgens mij zou je dat niet moeten laten gebeuren.
Een idee: je viert gewoon een feestje, je babbelt lekker met je broer en je doet zo aardig mogelijk tegen je schoonzus. Je vraagt wat zij lekker vindt, dat haal je in huis en je richt je verder op je broer. Kan je dat? Je broer zal er blij mee zijn.
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl