De vraag
Ik heb last van duizeligheid, maar de neuroloog kan niets vinden
Geachte heer Houtveen,
Ik heb wel eens last van duizelingen. Geen draaierigheid maar meer alsof het knopje even aan en uit wordt gezet als ik lichamelijk of psychisch erg moe ben. Ik ben hiervoor al bij de neuroloog geweest, maar die heeft niets kunnen vinden. Psychisch gaat het beter met me maar die duizeling blijft. Is het iets of is het niets?
Vriendelijke groet, Konijntje

Het advies
Beste,
U bent al naar een specialist geweest, wat een hele goede aanpak is omdat medische oorzaken bij dergelijke klachten altijd uitgesloten dienen te worden. Ook u kunt op een gegeven moment samen met uw huisarts besluiten een ‘twee-sporen beleid’ te gaan voeren. Aan de ene kant blijven kijken naar het medische verhaal (bijvoorbeeld de bloeddruk nog eens controleren) en aan de andere kant gelijk ook de psychologische kant proberen aan te pakken.
Uw vraag: ‘is het iets of is het niets?’ vind ik, nadat iemand uitgebreid door de medische molen is gegaan, geen goede vraag meer. Deze vraag gaat u waarschijnlijk niet meer verder helpen. De klachten zijn echt en daarmee is het subjectief gezien wel degelijk ‘iets’. Een betere vraag zou vanaf nu kunnen zijn of het probleem misschien een (stressgerelateerde) ontregeling is in het systeem waarmee je voelt. In dit geval zal een dokter nooit iets kunnen vinden, ook al zijn de klachten wel degelijk echt. Het twee-sporen beleid betekent dat u (samen met uw huisarts) ook een psychologische interventie zou kunnen overwegen.
vriendelijke groet,
Jan Houtveen
• Jan Houtveen (1964) promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op het gebied van de psychologische en fysiologische reacties op stress. Sinds 2001 is hij verbonden aan de afdeling Klinische en Gezondheidspsychologie van de Universiteit Utrecht, waar hij zich bezighoudt met onderwijs en onderzoek op het gebied van medisch onverklaarde lichamelijke klachten.
• Meer lezen?
Jan Houtveen, De dokter kan niets vinden, Uitgeverij Bert Bakker, € 17,95.
• Neem ook een kijkje op zijn website www.medisch-onverklaarde-klachten.nl, gemaakt voor mensen met klachten en mensen die willen meedoen aan wetenschappelijk onderzoek.