De vraag
Ik heb last van angst en paniekaanvallen
Ik heb al enige tijd last van angststoornissen en paniekaanvallen. Deze krijg ik ook zomaar uit het niets. Ik ben nu aan de antidepressiva (seroxat). Helaas kan ik zonder dit medicijn niet normaal functioneren.
Blijf ik hier mijn hele leven in ‘hangen’? Of is er een goede therapie voor, behalve cognitieve therapie?

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Ik kan me voorstellen dat het heel naar is om plotseling een angst- of paniekval te krijgen. Zulke verschijnselen kunnen er op wijzen dat er iets in jouw systeem rijp is om geheeld te worden. Het roept als het ware om aandacht. Een medicijn als seroxat kan helpen om je wat rust te gunnen, maar het lost natuurlijk niets op.
Er zijn zeker andere methodieken dan cognitieve therapie. Ik denk in jouw geval bijvoorbeeld aan Somatic Experiencing (SE), een heel subtiele psychosomatische traumahealing methode. Hierbij kom je in contact met de wijsheid van jouw eigen lichaam die je kan helpen, datgene wat uit balans is, weer in evenwicht te brengen.
Meer informatie daarover kun je vinden op www.traumahealing.org. Je kunt daar ook de hulpverleners in jouw omgeving vinden. Je moet er wel rekening mee houden dat iedere therapie of methodiek staat of valt met degene die haar beoefent. Ga dus alleen in zee met iemand waar je je veilig bij voelt en bij wie je het gevoel hebt dat het klopt!
Ik wens je een zonnige en paniekvrije toekomst!