De vraag
Ik heb geen talenten
Beste Jolet,
Ik vind mezelf overal maar een beetje goed in. Talenten zoals ‘aardig zijn’ vind ik niet meetellen; ze zijn niet onderscheidend. Hoe kom ik erachter wat mijn talenten zijn? Ik wil ze kunnen inzetten tijdens mijn werk en bezien of ik werk doe dat past bij mijn talent.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U vindt misschien ‘aardig zijn’ niets bijzonders, maar ‘goed kunnen luisteren’ en ‘aanvoelen wat iemand wil’ zijn schaarse talenten die in veel beroepen cruciaal zijn om succes te hebben – denk aan de zorg en commerciële dienstverlening. Relativeer wel: het is niet vreselijk belangrijk om unieke talenten te hebben. Het is een illusie te denken dat alles vanzelf gaat als je maar je talenten kent. De meeste mensen hebben geen bijzondere talenten. Zij kunnen toch best lekker werken door uit te zoeken wat ze prettig vinden.
Wilt u toch achterhalen waar u goed in bent, beantwoord dan de volgende vragen voor uzelf. Welk compliment krijgt u vaak? Wat kost u minder moeite dan anderen? Waarvan krijgt u een kick? (In tegenstelling tot dat waar u moe van wordt.) Met welke prestaties was u zelf het meest blij? U kunt ook de test ‘Wat zijn mijn sterke kanten?’ doen op psychologiemagazine.nl/tests, of op 123test.nl de vragenlijsten ‘competenties’ en ‘vaardigheden’ invullen. Of u vraagt het anderen: familie, vrienden, baas of docent.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp