De vraag
Ik blijf die beelden zien
Beste Jolet,
Zes jaar geleden heb ik een bijna-ongeluk gehad op de fiets met mijn kleinzoon van 5. Die beelden komen steeds terug en bezorgen me angst. Ik had met de fiets mijn kleinzoon van school gehaald. Ik had haast, ik moest nog boodschappen doen. Op een smalle gracht stonden auto’s te wachten op een vrachtwagen. Het duurde me te lang, dus ik reed erlangs, vlak bij de waterkant. Mijn kleinzoon bewoog zich waardoor mijn fiets wiebelde; ik bleef maar net in evenwicht. Sindsdien zie ik dit scenario voor me: we vallen in de gracht, hij wordt door zijn riempje vastgehouden onder water, ik kan niet overeind komen want ik lig half onder de fiets. Het lukt niet! Ik kom maar niet van die beelden af. Laatst heb ik dit voor het eerst verteld aan mijn man. Die zegt dat ik me de goede afloop voor de geest moet halen ter geruststelling. Maar ik denk – hoewel het water hoogstens 75 centimeter diep is – dat het destijds fataal zou zijn afgelopen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat een naar filmpje in uw hoofd! We noemen dit een dwanggedachte. Vermoedelijk is ze ontstaan uit schuldgevoel – u deed iets onverstandigs dat slecht had kunnen aflopen. Dat stuk is reëel. De rest niet: door uw schuldgevoel krijgt deze herinnering zo’n zware emotionele lading dat de goede afloop helemaal uit het verhaal is verdwenen. Begin dus met uzelf de fout te vergeven. U hebt zichzelf al genoeg gestraft, toch? Wegdrukken van een dwanggedachte helpt zelden, het is beter haar rustig te laten komen en dan de emotionele lading ervan af te halen.
Uw man heeft gelijk: maak uw filmpje realistischer. Stel, u ligt echt onder de fiets – wat niet vanzelf spreekt – dan steekt daardoor de fiets vanzelf al boven water uit waardoor het kind ook boven water is. Bovendien was het heel druk; al snel zouden er vele mensen in het water hebben gestaan om u te helpen. Blijft u last houden van deze gedachten, dan kan een emdr-behandeling misschien helpen dit trauma achter u te laten; uw huisarts kan u doorverwijzen.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp