De vraag
Ik ben verliefd op een vrouw
Al meer dan twintig jaar heb ik een fijne relatie met mijn vriend, maar ik voel me allang niet meer lichamelijk tot hem aangetrokken. Nu ben ik verliefd geworden op een vrouw. Dat gevoel houdt na een jaar nog steeds aan en ik vraag me af hoe ik verder moet.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het is lastig kiezen in de liefde. Blijf je in die fijne, veilige relatie of ga je voor een ongewis avontuur? Je wilt niet weten hoeveel mensen worstelen met deze vraag.
Het antwoord is even simpel als saai: zolang je niet kunt kiezen, blijf je zitten waar je zit. Althans, dit is de benadering waar de meeste mensen in jouw omstandigheden voor gaan. Wij ‘gewone’ mensen zijn namelijk nogal pragmatisch in de liefde. Het avontuur laten we over aan filmsterren en artiesten.
Toch heb je meer winst gehaald uit deze situatie dan de meesten van ons. Je hebt ontdekt dat je seksueel fluïde bent: je valt niet alleen op een man, maar ook op een vrouw. Je valt, kortom, op een persoon – het geslacht doet er weinig toe.
En daarin schuilt ook het antwoord op je vraag, hoe moet ik verder? Je kiest niet tussen mannen en vrouwen, je kiest tussen twee personen. En als we even aannemen dat de ene persoon niet beter of slechter is dan de ander als mens of partner, dan blijft deze vraag over: bij wie voel ik me het prettigst?
Durf je dat te voelen? Durf je voor heel even je gezonde verstand uit te schakelen en te voelen wat je nodig hebt?