De vraag
Ik ben erg gevoelig voor lichamelijke sensaties
In het verleden heb ik een tijd last gehad van paniekaanvallen, in winkels en volle zalen en dergelijke. Ik heb het nu goed onder controle, maar ik denk er nog steeds altijd aan en ben er dus nog steeds gevoelig voor.
Nu word ik de laatste tijd steeds ontzettend nerveus als ik iets moet zeggen in een vergadering. Mijn hart bonkt dan in de keel, soms al als ik alleen nog maar nadenk over wat ik precies wil zeggen. Dit had ik vroeger nooit.
Ik vind dit erg vervelend, want nu ga ik er maar vanaf zien om iets te zeggen. Is dit ook een soort paniek? Hoe kan ik deze cirkel proberen te doorbreken?

Het advies
Om uw vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk te weten waarvoor u het meest bang bent. Is dat de angst voor de lichamelijke sensaties die optreden bij spanning en paniek, of overheerst de angst voor een negatief oordeel van de ander? In het eerste geval spreekt men van paniekklachten, in het tweede geval van sociaal fobische klachten. Sommige mensen hebben last van beide klachten.
U geeft aan dat u in het verleden last heeft gehad van paniekklachten en dat u ze nu goed onder controle heeft. De angst voor paniekaanvallen is echter mogelijk nog aanwezig. Zolang de angst aanwezig is, is de kans op herhaling groter. Wellicht helpen de volgende tips.
Tips voor het omgaan met een paniekaanval
• Weet dat een paniekaanval een alarmreactie is – maar het is een vals alarm: er is geen werkelijk gevaar.
• Besef dat een paniekaanval geen kwaad kan en vanzelf weer overgaat, accepteer het. Een paniekaanval leidt niet tot doodgaan, gek worden of flauwvallen.
• Let op wat er werkelijk gebeurt, zoals duizeligheid, hartkloppingen, enzovoort. Herken die lichamelijke sensaties als behorende bij een paniekaanval.
• Voorkom overdreven aandacht voor de lichamelijke sensaties, maar vermijd ze ook niet. Dat doet u door uw aandacht ook op de dingen om u heen te richten.
• Vermijd veiligheidsgedrag, zoals het vastklampen aan iets of iemand.
• Blijf nog een tijdje in de situatie, ook nadat de angst is gezakt.
• Zoek de situatie zo spoedig mogelijk weer een aantal keren op, om vermijding en toename van angst te voorkomen.
Tips voor het omgaan met sociaal fobische klachten
• Accepteren dat u soms bepaalde lichamelijke sensaties heeft, kan de spanning al doen verminderen. Accepteren betekent echter níet dat u zich erbij neer hoeft te leggen. Goed leren ontspannen met bijvoorbeeld ontspannings-oefeningen kan u helpen in dergelijke situaties minder gespannen te zijn.
• Leer om uw aandacht niet geheel op uzelf maar ook op de buitenwereld te richten. Probeer goed te luisteren naar wat de ander zegt en reageer daarop. Dan zal het gesprek met de ander ook beter verlopen.
• De gedachten die u heeft over lichamelijke sensaties en de reacties van anderen daarop zijn mogelijk erg negatief. Maar kloppen die gedachten wel met de werkelijkheid en helpen die gedachten u minder gespannen te zijn? Vraag het eens aan anderen. Vaak is het zo dat anderen niet eens merken dat iemand erg gespannen is. Wanneer ze het wel merken is de gedachte over die persoon meestal niet zo negatief als diegene zelf denkt.
• Oefen veel. Eerst met makkelijke situaties, en zodra u meer vertrouwen heeft ook met moeilijke situaties.
Oorzaken van de angst achterhalen
Daarnaast is het belangrijk om de mogelijke oorzaken van (de toename van) de angstklachten te weten. Deze kunnen lichamelijk, psychisch of sociaal zijn. Probeer ook de oorzaken aan te pakken. Komt u er zelf niet uit dan kan uw huisarts u mogelijk helpen. Bij een vermoeden van een lichamelijke oorzaak kan uw huisarts u onderzoeken en zo nodig behandelen. Ook kan hij of zij u helpen zoeken naar de juiste hulp wanneer u daar behoefte aan heeft.
Veel sterke en succes!