De vraag
Ik ben de discussies over zijn drankgebruik beu
Beste Jolet,
Mijn man grijpt elke gelegenheid aan om stevig te drinken. Gemiddeld is hij tweemaal per maand zo dronken dat hij zich het laatste stukje avond niet meer herinnert of van zijn fiets valt. Wekelijks gaan er twintig halve liters pils doorheen. Voor mij betekent dat vaak geconfronteerd worden met een dronken man, met wie geen goed gesprek mogelijk is, en elke nacht slapen met bierlucht (en gesnurk). Hij is verder lief en zorgzaam. Na jaren ben ik de discussies beu, evenals het gevoel dat ik hem als een moeder tot de orde moet roepen om erger te voorkomen. Voor mijn man is er echter geen vuiltje aan de lucht. Wat moet ik hiermee?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een voor de hand liggend advies is: laat het aan hem over, maar toon wel uw grenzen. Dus: ga apart slapen als u last van hem hebt, verlaat een feestje als hij zich misdraagt, stop met waarschuwen van tevoren (dat geeft alleen ruzie en helpt niet), laat hem zelf zijn drank kopen. Stop met ruziemaken, maar vermijd zijn dronken aanwezigheid, doe niet meer mee.
Waarschijnlijk vindt u dit te moeilijk; ik begrijp goed dat u uw man voor onheil wilt behoeden. U houdt immers van hem. Er kunnen ongelukken gebeuren, hij loopt een gezondheidsrisico, en bovendien is zijn dronken gedrag voor u niet acceptabel. Organiseer hierover een ernstig gesprek. Neem een goede aanloop door te vertellen dat u serieus met hem wilt praten en zoek samen de juiste plek en het juiste moment. Misschien een wandeling, of een weekend samen weg? Vertel al uw zorgen en vraag hem om u ter wille te zijn. Ga dus niet strijden door te zeggen ‘Je moet…’, ‘Je mag niet…’ Vraag liever: ‘Wil je voor mij alsjeblieft…?’ Uw man zal hiernaar beter luisteren dan naar betutteling.
• Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.