De vraag
Ik ben bang dat mijn man iets overkomt
Beste Jolet,
Mijn vader overleed plotseling toen hij 60 jaar was. Sindsdien heb ik de angst dierbaren te verliezen. Mijn man en ik zijn nu 62 en 63 jaar en daardoor is de gedachte aan de dood heel nabij gekomen. Als mijn man wat langer de hond uitlaat, dan denk ik ineens het ergste en ga hem bellen. Natuurlijk begrijp ik dat naarmate je ouder wordt de angst om te verliezen groter wordt, maar dit is bijna niet uit te houden.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Angsten zijn over het algemeen redelijk onder controle te krijgen met behulp een psycholoog. Gaat u dus niet bij de pakken neerzitten, want dit hoeft niet steeds erger te worden bij het ouder worden. Het gebeurt vaak dat mensen de dood vrezen als ze zelf de leeftijd bereiken waarop hun ouders stierven. Meestal verdwijnt die angst weer als ze ouder worden dan hun vader of moeder. Zo zou u er ook naar kunnen kijken: wij leven nog! Bedenk ook: u hebt geen invloed op de dood. Het heeft dus geen enkel nut dat u zich zorgen maakt. U houdt zeer van het leven. Is het geen verspilling om uw dagen te verpesten met tobberijen?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp