De vraag
Hoe vertel ik het mijn orthodoxe familie?
Mijn dochter (18) is transgender. Ik worstel nu met de vraag: hoe vertel ik dat aan onze orthodox-christelijke familie?

Het advies
Martin Thoolen
Psycholoog en coach
Je hebt een fundamentele keuze gemaakt: je omarmt de eigenheid van je dochter en staat haar in onvoorwaardelijke liefde bij in haar ontwikkeling. Deze tips kunnen je misschien helpen bij het aangaan van het gesprek met de familie:
1. Maak een persoonlijke afspraak met een of twee familieleden die een invloedrijke rol hebben.
2. Neem je dochter mee als je denkt dat ze dat aankan én ze niet gekwetst zal worden door de familieleden.
3. Zeg: ‘Ik wil jullie iets belangrijks vertellen en hoop op jullie begrip en acceptatie. … is transgender.’
4. Blijf stil en kijk naar met name hun non-verbale reactie.
5. Geef ruimte aan hun gevoelens en gedachten en toon begrip, ook als je het niet met hen eens bent. Reflecteer op wat je ziet, bijvoorbeeld: ‘Jullie zijn er stil van, zie ik. Het lijkt jullie zwaar te vallen.’ Als ze zich gezien voelen, maakt dat de kans op acceptatie groter.
6. Vraag expliciet wat ze ervan vinden.
7. Spreek uit dat je je dochter steunt in deze ontwikkeling.
8. Vraag om acceptatie.
9. Durf weg te gaan als je doelwit wordt van verwijten.
Op deze manier doorbreek je mogelijk een disfunctioneel familiepatroon van voorwaardelijke liefde en exclusie. En dat is iets wat je jezelf nooit hoeft te verwijten.
Martin Thoolen is coach in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Je vindt hem op Coachfinder.nl