De vraag
Hoe kunnen we minder ruziemaken?
Beste Jolet,
Mijn vriendin en ik wonen nu twee maanden samen; we hebben ongeveer twee jaar een relatie. Helaas hebben we erg vaak lange ruzies, soms wel tweeënhalf uur. Achteraf denk ik dan: waar was het eigenlijk voor nodig? Maar ook: ze lijkt me niet te begrijpen. Ik zou dan de ruzie ongedaan willen maken, maar dat gaat niet. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Zo lang ruziemaken zonder dat het iets oplost, dat is om wanhopig van te worden. Jullie zullen er baat bij hebben om samen te leren constructief te ruziën. Ruzie hoort bij een goede relatie die zich ontwikkelt – de partners uiten hun diepste gevoelens juist als ze zich niet inhouden en niet redelijk proberen te zijn. Dat kan ze dichter bij elkaar brengen.
Het lukt echter alleen als ze ook proberen om zich in elkaar te verplaatsen, als ze bereid zijn om zich aan te passen en als ze kunnen accepteren dat de ander ook vervelende eigenschappen heeft. Iemands karakter is niet te veranderen, maar over gedrag kunnen geliefden wel onderhandelen. Een goed boek hierover is Verhoog je relatie-IQ van Pieternel Dijkstra.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp