De vraag
Hoe krijgen we de passie terug?
Mijn vriend en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan. Na anderhalf jaar verkering woonden we tien maanden samen. Dat was erg fijn, maar we waren meer beste vrienden; de passie is verdwenen. We willen onze relatie graag een tweede kans geven. Hoe kunnen we dat doen? Ik ga mijn zelfvertrouwen en assertiviteit verbeteren; dat speelde namelijk ook een rol.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Mensen die voor het eerst gaan samenwonen koesteren vaak irreële verwachtingen – dat het vanzelf zal gaan, dat er nooit ergernis zal zijn, of dat je je nooit eenzaam of onbegrepen zult voelen. Of ze menen dat alles goed komt ‘als ik een beetje anders zou zijn’ of ‘als hij/zij een beetje anders zou zijn’. Begin maar met al deze verwachtingen aan de kant te schuiven. Hoe goed u ook bij elkaar past, er zullen altijd verschillen blijven die lastig zijn. Het is de kunst om dat te accepteren en ermee te leren omgaan.
Er zit een voordeel aan verschillend zijn: onvoorspelbaarheid. Het is veel spannender als de geliefden in al hun verbondenheid ook autonome individuen blijven met een eigen, soms verrassende inbreng. Iemand die stevig in zijn schoenen staat is ook in seksueel opzicht aantrekkelijker. Wie te veel van zijn autonomie inlevert omwille van de goede vrede loopt bovendien grote kans zich later opgesloten te gaan voelen. Het is dus heel goed dat u van plan bent om assertiever te worden.
Het schept afstand als partners lastige gesprekken vermijden om de sfeer goed te houden. Het onderdrukken van negatieve gevoelens dempt ook de positieve gevoelens en de erotiek. Als u het aandurft eerlijk te zijn, maken liefde en intimiteit meer kans. Schrik dan ook niet van ruzie – een goede ruzie kan negatieve gevoelens en misverstanden opruimen.
Om allebei goed te gedijen zijn eerlijke gesprekken nodig. Beiden moeten hun behoeften uitspreken, ook al vermoeden ze dat de ander die niet kan of wil vervullen. Eigenschappen zijn niet te veranderen, maar je gedrag aanpassen kan wél. Maak dus praktische afspraken over de gezamenlijke activiteiten, de huishouding en de dingen die u los van elkaar wilt doen.
Al met al is open communicatie essentieel. Relatietherapeut Jean-Pierre van de Ven schreef een goed boek om geliefden hierbij te helpen: Waarom luister je niet? Helder communiceren met je partner.