De vraag
Hoe kom ik van die ‘vriend’ af?
Sinds enkele maanden ga ik om met een medestudent. Nu ik hem beter ken, is zijn gezelschap een last voor me geworden. Het nare is dat deze jongen mij ziet als zijn beste vriend ooit. Het lukt niet hem te ontwijken, omdat we elkaar elke dag op college zien. Ik kan me in zijn gezelschap niet meer concentreren op de studie, en mijn andere vrienden blijven uit de buurt vanwege zijn plakkerigheid. Hints pakt hij niet op. Hoe maak ik hier een eind aan? Als ik vertel hoe ik over hem denk, kwets ik hem diep.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als iemand zó ongevoelig is voor hints, is het moeilijk om de vriendschap op een vriendelijke manier te beëindigen. Ik zie één mogelijkheid: koppel hem aan een andere eenzame student die meer met hem gemeen heeft dan u. De kans dat dit lukt is helaas klein. Dan is een afwijzend gesprek onvermijdelijk. Begin met ‘Ik moet je iets zeggen’.
Wees dan heel concreet: ik wil niet meer naast elkaar zitten tijdens colleges, samen koffie drinken, samen over de studie praten, samen bier drinken. ‘Natuurlijk blijven we elkaar groeten, maar ik wil geen vrienden meer zijn.’ Het kan riskant zijn om een reden te noemen; dat leidt vaak tot discussies over de geldigheid van die reden. Bovendien hoeft u zich niet te verdedigen – u wilt gewoon niet meer!
Mocht hij wanhopig verdrietig worden, ga hem dan niet zelf helpen, verwijs liever naar een studentendecaan of -psycholoog. Houdt u zich vervolgens heel stipt aan de nieuwe regels; drink geen enkel kopje koffie meer samen.