De vraag
Hoe kies ik tussen ­minnares en huwelijk?
Beste Jolet,
Ik ben 21 jaar getrouwd en was nooit ontevreden. Twee jaar geleden ben ik verliefd geworden en in een buitenechtelijke relatie beland, terwijl ik daar altijd tegen was. Mijn vrouw had al snel door dat er iets speelde, maar pas na een jaar heb ik het verteld. Ze is vergevingsgezind en wil aan onze relatie werken.
Ik waardeer dat, maar kan de dame van de affaire mentaal niet loslaten. Die relatie staat op pauze. Ik houd nog van mijn vrouw en ik wil onze kinderen de veilige haven niet ontnemen. Toch is de passie bij die affaire zo heel anders dan in het huwelijk. Ik moet keuzes maken, maar kom er niet uit.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U kent uw prioriteiten, maar toch heeft u niet het gevoel voluit te kiezen. Ik denk dat dit komt omdat uw gevoelens in die affaire zoveel intenser en opwindender zijn dan de veiligheid van uw gezin. Dit is wat helpt: maak het echt uit met uw minnares, een ‘pauze’ is niet genoeg. En vermijd elk contact, dus ook geen mail of sms.
Oké, u was blijkbaar toe aan avontuur. Valt dat niet elders te halen – in uw werk bijvoorbeeld? De kinderen zullen nu wat groter zijn – misschien kunt u samen met uw vrouw naar nieuwe avonturen op zoek gaan? Trouwens: eerlijk samen werken aan de relatie kan een heel spannend psychologisch avontuur zijn, waarin ook op ­seksueel gebied nieuwe ontdekkingen kunnen worden gedaan.
Nog iets heel anders: zoals u het beschrijft, is die affaire u overkomen zonder dat u ervoor koos. Maar iemand die verliefd is kan nog steeds zelf beslissen wat daarmee te doen. Misschien kunt u deze affaire makkelijker afsluiten als u erkent dat u er ooit actief voor heeft ­gekozen. Net zo kunt u nu weer zelf het roer in handen nemen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp