De vraag
Hoe kan ik weer positief naar de toekomst kijken?
Beste Roel Cremer,
Door een groot aantal tegenslagen de laatste jaren (ontslag, overlijden echtgenote, relatiebreuk) ben ik op zoek naar mezelf. Hoe kan ik weer positief naar de toekomst kijken met een minimum inkomen op bijstandsnivo?
groeten van Arno

Het advies
Beste Arno,
Tegenslag lijkt soms in verschillende vormen samen te vallen, in de praktijk roept echter het een het ander op. Situaties die misschien minder stabiel waren raken ook aan het wankelen en zo ontstaat er een kettingreactie van voorvallen.
De kunst is om de gebeurtenissen een plaats te geven, ‘goed’ af te ronden, tijd te nemen om ze te verwerken, verdriet over te hebben. Dat kunnen mensen zelden alleen, communicatie is essentieel, het verhaal kunnen vertellen. Maar dat klinkt vaak makkelijker dan het is. Anderen willen niet altijd dergelijke verhalen horen. Beter lukt het als je ook in staat bent om mogelijkheden aan de horizon te zien. Nieuwe doelen te ontwikkelen, plannen op te zetten en acties te ondernemen. Belangrijk daarbij is dan om jezelf hier ook aan te houden, als het ware ‘morgen’ een eerste stap willen/kunnen nemen. Dat kan zijn iemand opzoeken, gaan sporten of iemand uitnodigen, wat ook maar goed bij je past.
Naast de verwerking is vooruitzien de weg naar verandering, niet verdrukken van de ervaringen maar een plaast geven naast nieuwe doelen. Jezelf (her)ontdekken kan het beste door nieuwe stappen te nemen, te experimenteren met je mogelijkheden. Als je terecht gekomen bent in een negatieve spiraal moet je op zoek naar de stap die de zaak een wending geeft, dat maakt het mogelijk om geleidelijk weer aan de opbouw van je persoonlijk welzijn te werken.
Roel Cremer