De vraag
Hoe kan ik, als introvert, mezelf meer laten zien?
Beste Irene,
In het kader van persoonlijke ontwikkeling op de werkvloer, heb ik te horen gekregen dat ik meer outgoing moet zijn om perspectief te bieden aan mijn loopbaan. Zelf ben ik meer een introvert type. Ik vind dat een moeilijke opgave.
Kun jij vertellen wat ik hieraan kan doen? En waar ik aan moet denken als ik op zoek ga naar coaching op dat vlak?
Alvast bedankt voor je reactie.
Vriendelijke groet,
Tessa

Het advies
Beste Tessa,
Uit je vraag begrijp ik dat je gevraagd is zelf meer initiatief te nemen om sturing te geven aan het verloop van je carrière. Dat is een mooi compliment! Kennelijk vindt men dat je goed bent, en er in de toekomst meer mogelijkheden voor je zijn.
Uiteraard is dat ook best een beetje lastig. Want, je zult nu zelf het initiatief moeten nemen. En een richting moeten bepalen. Om te beginnen lijkt het me verstandig na te denken over wat je wilt in je loopbaan. Waar wil je over twee, vijf en tien jaar zijn?
Voor veel mensen is dit een lastige vraag, waar ze goed over na moeten denken. Het kan helpen hier met anderen (familie, vrienden) over te praten. Ook kan het zinvol zijn hier eens over te praten met een loopbaanadviseur binnen of buiten je organisatie.
Als je weet wat je wilt zul je stappen moeten nemen om dit te realiseren. Een eerste stap is anderen te vertellen wat je wilt en wat je doelen zijn. Alleen, of samen met deze anderen, kun je dan een plan maken om je doelen te bereiken. En werken aan de uitvoering ervan.
Schroom niet om advies en hulp te vragen bij het opstellen en het realiseren van je plannen. Maar blijf je er van bewust dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt over het verloop van je eigen loopbaan!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl