De vraag
Hoe haal ik mijn vriend uit de slachtofferrol?
Mijn partner heeft een negatieve kijk op de wereld en denkt altijd dat hij overal het slachtoffer van is. Hoe kan ik hem prikkelen om uit die slachtofferrol te stappen, zodat hij weer zelf de controle neemt over zijn leven?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Mensen die zich slachtoffer voelen, zijn dat vaak ook. De een is feitelijk veel tekortgedaan, een ander ervaart dat vooral zo – daarover valt niet te twisten.
Onder dit gevoel ligt vaak een beschadigd vertrouwen in anderen en zichzelf waardoor ze zijn gaan denken dat ze zelf geen invloed hebben op verandering van hun lot. Eerdere (mislukte) pogingen waren daar voor hen het bewijs van.
Wanneer je zelf een doener of oplossingsgericht persoon bent, is het erg lastig als je partner dit probleem heeft. Het gevaar is dat jij denkt te weten wat goed voor hem is en aan hem gaat trekken en duwen, wat hem vervolgens weer bevestigt in zijn negatieve gevoelens.
Maak daarom liever voor jezelf keuzes over hoe jij je leven wilt leiden en doe dat ook. En laat hem hetzelfde doen, op zijn manier. Laat hem zijn wie hij is, inclusief zijn pijn. Je toont hem door jouw leefwijze hoe het anders kan (bij jou), maar verwacht niet dat hij is of doet zoals jij.
Steun hem wel in zijn pogingen om te groeien. Dat doe je door hem goed te kennen. En benoem zijn kwaliteiten, wat je in hem ziet en de redenen waarom je hem een waardevol persoon vindt, van hem houdt. Dan geef je hem vertrouwen en ben jij betrouwbaar. Dat is het beste wat je voor hem kunt doen.