De vraag
Hoe gaan we om met ‘de verraadster’?
Ik heb een vriendengroep en onlangs heeft een van hen aan ons verteld dat zijn vrouw is vreemdgegaan. Echt een schok, omdat zij goed in de groep lag. Hoewel ze nu in therapie gaan, vraag ik mij af hoe wij als vrienden met haar moeten omgaan nu zij als ‘verraadster’ bekendstaat.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Deze vriendin heeft het vertrouwen van haar man geschonden door een gezamenlijke overtuiging niet na te komen. Dat zal van invloed zijn op hoe zij en haar man wel of niet verder kunnen met hun relatie. Want als het vertrouwen en de betrouwbaarheid geschonden worden, lopen mensen veel pijn en schade op. Deze gebeurtenis zal voor beiden dan ook veel impact hebben op de rest van hun leven.
Echte vrienden zijn je tot steun en veroordelen je niet, wat je ook overkomt en waar je ook de fout in gaat. Ze veroordelen je zelfs niet als ze vanuit hun eigen overtuiging niet achter je gedrag of keuze kunnen staan. Het eerste wat er in me opkwam toen ik je vraag las, was daarom: wie verraadt nu wie?
Het lijkt mij goed voor jou en je vriendengroep als jullie eens praten over de betekenis van vriendschap. Hoe houdbaar is die als iemand een keuze maakt die anderen niet verwachten of waarmee ze het niet eens zijn? Wat betekent dat voor de veiligheid, het vertrouwen en de betrouwbaarheid in de groep en dus ook voor jou als jij eens een keuze maakt die niet in de overtuiging van de groep past?