De vraag
Heb ik mijn scheiding nog niet verwerkt?
Beste Jolet,
Tien jaar geleden is mijn huwelijk vrij abrupt geëindigd. Inmiddels zijn de kinderen 18 en 20, de oudste is uit huis. Ik heb mijn schouders eronder gezet en hard gewerkt om alles te laten draaien. Maar nu lijk ik het niet meer aan te kunnen. Ik laat dingen liggen in huis, ik voel me vaak somber, mislukt, moe en erg alleen.
Toch heb ik weinig energie om iets met vriendinnen te doen, mede doordat ik fulltime werk. Mijn kinderen doen het goed, dus eigenlijk zou ik juist tevreden moeten zijn. Heb ik mijn scheiding nog niet verwerkt? Hoe kom ik hier uit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
De afgelopen tien jaar was uw rol duidelijk: schouders eronder en zorgen voor de kinderen. Dat zal een flinke klus geweest zijn. Het verbaast me niet dat u zich nu leeg en doelloos voelt – vroeger drong zich vanzelf een taak aan u op, nu moet u zelf uw pad uitstippelen. Het bekende ‘lege-nestsyndroom’ is versterkt door uw scheiding.
Volgens mij weet u al dat de apathie die u beschrijft niet weggaat door het huis te verwaarlozen en vrienden te mijden. Maak een weekprogramma om uzelf te activeren. Plan dagelijks een activiteit – zoek een afwisseling van lichaamsbeweging, ontspanning, vriendschap en kleine klusjes die een tevreden gevoel geven.
Neem intussen alle tijd voor de vraag ‘wat wil ik nu?’ Observeer uw gevoelens – misschien heeft u inderdaad de scheiding nog niet helemaal verwerkt. Het kan ook zijn dat u verlangt naar een nieuwe relatie, maar de stap niet aandurft. Misschien bent u toe aan de uitdaging van nieuw werk of verlangt u juist naar een kortere werkweek om ruimte te maken voor een hobby. U staat voor een nieuw avontuur: zelf kiezen. Online trainingen kunnen u helpen, zie psyft.nl of psychologiemagazine.nl. Mocht uw stemming niet verbeteren, vraag dan de huisarts om advies.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp