De vraag
Echt gelukkig word ik eigenlijk niet meer
Hallo Ursela,
Afgelopen jaar heb ik twee miskramen gehad en sindsdien wil ik het liefst afstand doen van mijn huidige leven. Er is eigenlijk niets meer waar ik echt gelukkig van wordt. Zelfs aan de liefde voor mijn vriend twijfel ik. Hoe kan het toch dat ik opeens aan alles twijfel en weinig voldoening kan vinden terwijl ik zoveel heb in mijn leven?
Groetjes Elisabeth

Het advies
Beste Elisabeth,
Een miskraam, dat grijpt diep in een mensenleven in. Twee miskramen in één jaar tijd, dat is een intens verdrietige ervaring. Een ervaring dat een gevoel van innerlijke leegte teweeg kan brengen.
Jouw verdriet en twijfel zijn dan ook heel normaal na zo’n psychisch ingrijpende gebeurtenis. Je kunt jouw leed na jouw misgelopen zwangerschappen zeker vergelijken met een rouwproces. Een proces dat verwerkingstijd vergt. Veelal blijkt dat het minstens een jaar duurt voordat het verlies verwerkt en geaccepteerd is. Belangrijk is dat je die tijd neemt en dat je aandacht aan de verwerking van je twee miskramen besteedt, bijvoorbeeld met behulp van verwerkingsrituelen. Misschien helpt het je, als je met vrouwen spreekt die hetzelfde als jij hebben meegemaakt. Of als je eens het boek inkijkt ‘Als je zwangerschap misloopt’ van M. van Buuren en W. Braam.
Elisabeth, weet dat wat jij nu doormaakt, de gevoelens die jij nu ervaart, horen bij jouw twee verloren zwangerschappen. Gun jezelf daarom de tijd en de rust om dat alles te verwerken. Voor in een niet al te verre toekomst hoop ik dat je weer met voldoening en vreugde van je huidige leven kunt genieten én dat al jouw wensen in vervulling mogen gaan.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
Training
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
• Leer je omgaan met overprikkeling en overspoeling
• Ontwikkel je meer lichaamsbewustzijn
• Creëer je meer balans met behulp van de polyvagaaltheorie
Bekijk de training
Nu maar
55,-