De vraag
Breng ik mijn tandartsangst over op mijn kind?
Dag Dyonne en Ad,
Mijn kinderen zitten bij de schooltandarts. Wij zijn er nooit bij als ze op controle gaan of behandeld worden. Nu hoorde ik laatst dat het voor kinderen juist goed is als de ouder er bij is, om te voorkomen dat ze tandartsangst ontwikkelen. Maar: mijn man en ik zijn allebei bang voor de tandarts. Is het dan juist beter om er niet bij aanwezig te zijn?
Groeten van Lizzy

Het advies
Dag Lizzy,
Ik snap je dilemma. Bij heel jonge kinderen (tot ongeveer drie jaar) wordt inderdaad vaak aangeraden om (een van) de ouders bij de behandeling aanwezig te laten zijn. Wanneer je man en jij bang zijn voor de tandarts, is het juist beter er niet bij te zijn. Onbedoeld en onbewust breng je toch je angst op hen over. Wanneer kinderen naar de schooltandarts gaan zijn ze al iets ouder en is het meestal niet meer nodig hen te vergezellen. Wanneer je dit toch nodig vindt, ga dan op zoek naar iemand zonder tandartsangst die mee kan gaan (bijvoorbeeld een buurvrouw, een vriendin of een oom).
Bespreek altijd vooraf met de tandarts of het goed is dat er iemand bij de controle of behandeling aanwezig is. Overigens zijn de meeste schooltandartsen van tegenwoordig gespecialiseerde kindertandartsen die veel beter dan vroeger zijn opgeleid om kinderen op een goede en kindvriendelijke manier te behandelen.
Even over jullie eigen angst: hebben jullie al een geschikte tandarts voor jezelf gevonden? Wanneer je behandeling door een gewone tandarts te moeilijk vindt, kun je je altijd laten verwijzen naar een centrum voor bijzondere tandheelkunde. Ik zou je ook aanraden de tips voor mensen met tandartsangst te lezen die op deze site staan.
Groeten van Ad en Dyonne
Ad de Jongh is hoogleraar angst- en gedragsstoornissen in de tandartspraktijk’ bij ACTA en SBT, en behandelt geen angstpatiënten meer. Angsttandartsen Dyonne Broers en Ad de Jongh beantwoordden eerder vragen van Psychologie Magazine-lezers over angst voor de tandarts.
Neem ook een kijkje op de site van de Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam, waar Dyonne Broers werkzaam is. www.sbt.nl
Kijk hier voor adressen van centra voor bijzondere tandheelkunde elders in Nederland www.cobijt.nl