De vraag
Agressief gedrag bij kinderen
Beste Jan,
Dit is een vraag die een collega-therapeut vaak aan ouders stelt: ‘Wat kun je als ouder doen om te zorgen dat je kind gaat reflecteren/zich bewust wordt van wat het heeft gedaan, met name wat betreft agressief gedrag?’ Tot zijn ontsteltenis krijgt hij van die ouders meestal als antwoord: ‘Weet niet, nooit over nagedacht…’ Heb jij tips?
Groet, Anneke

Het advies
Beste Anneke,
Mij verbaast dat antwoord van die ouders niet meer. Misschien ben ik wel veranderd door het vak, maar ik geloof oprecht dat die ouders daar nooit over hebben nagedacht.Veel van het agressieve gedrag van kinderen gebeurt in groepen en daar heersen heel andere wetten en regels dan thuis. En vaak krijgen ouders een zeer aangepaste versie te horen van wat er werkelijk is gebeurd.
Echter, ik ken een collega die daar prachtige boeken over heeft geschreven: Teun van Manen heet hij en het boek is getiteld Zelfcontrole (bij jongeren en adolescenten), verschenen bij Bohn Stafleu Van Loghum, ISBN 9031334189. Daar staat ook een hoofdstuk in over ouderbegeleiding en daar komen de ouders wel een eind mee op weg.
Jan Bernard