Zo eten kinderen wél groente

Kinderen groente laten eten kan behoorlijk lastig zijn. Hoe vergroot je de slagingskans?

Drie Britse wetenschappers bekeken allerlei onderzoeken. En destilleerden drie meest bewezen tactieken, voor 2- tot-5-jarigen:

  • Blijf de groente geregeld voorzetten. De smaak van kinderen ontwikkelt zich nog. Hoe vaker ze het proeven, hoe groter de kans dat ze het eten.
  • Stel een beloning in het vooruitzicht; stickers werken bijvoorbeeld goed.
  • Geef het goede voorbeeld. Laat zien dat een leeftijdgenootje of jijzelf het wél eet.
  • Ook goed om te weten: pietluttig eetgedrag piekt rond het tweede jaar.
A systematic review of methods for increasing vegetable consumption in early childhood, Current Nutrition Reports, 2017, vol. 6, nr. 2

auteur

Marloes Blom

Tijdens mijn afstuderen viel ik even in voor de vorige redactie-assistente – en ben vervolgens niet meer weggegaan. Het is namelijk ontzettend leuk om een steentje bij te dragen aan de totstandkoming van Psychologie Magazine, niet in de laatste plaats omdat ik dat mag doen met zulke fijne collega’s.

» profiel van Marloes Blom

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Vitamine B12 en ME/CVS

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Kort

Waarom voorlezen goed is voor moeder en kind

Na een lange werkdag ben je misschien te moe om voor te lezen. Toch is er wat voor te zeggen om dat ...

Lees verder
Artikel

Vetcheck

Lees verder
Advies

Onze kleinzoon pikte geld

Lees verder
Artikel

Samen in de puberteit

Lees verder
Artikel

‘Hij knipt spınnenpootjes af en zet slakken in de fik’

Lees verder
Artikel

Eten voor de wetenschap

Lees verder
Artikel

Moederschap maakt slimmer

Lees verder