Daarom geven de experts – op basis van onderzoek – vier adviezen die helpen om eenzaamheid bij (langdurig) thuiswerken te voorkomen:

1.  Praat erover

Blijf met collega’s delen wat er in je omgaat, welke zorgen je hebt over de huidige situatie, wat er goed en minder goed gaat.

2.  Geef inhoud aan virtueel werk

Werk je veel achter de computer, houd dan goed in gedachten op welke manier je anderen hiermee helpt en waarom je dit werk doet.

3.  Haal herinneringen op

Deel ‘oude’ verhalen en foto’s van borrels met je collega’s in Teams en lunch eens met wat je regelmatig in de bedrijfskantine at – je hersenen associëren dat automatisch met je werkrelaties.

4.  Weet wat je taken zijn

Wie onzeker is over zijn rol in het team voelt zich sneller hulpeloos en geïsoleerd. Als dat zo is, vraag je leidinggevende dan meer duidelijkheid over wat er nu precies van je verwacht wordt. (SD)

Unravelling the antecedents of loneliness in the workplace, Human Relations, nog te verschijnen