Gekozen voor B? Dan sta je waarschijnlijk meer open voor andermans meningen en overtuigingen. Ook scoor je beter op het ‘lezen’ van anderen: wat denken ze, wat voelen ze en wat zijn hun bedoelingen?

Liefhebbers van populaire fictie (gekozen voor A) zijn meer geneigd om hun eigen mening op nummer één te zetten. Tenminste, dat laat een nieuwe Italiaanse studie zien.

Volgens onderzoeker Emanuele Castano leren we veel als we lezen: over hoe mensen zich gedragen, hoe relaties eruit kunnen zien en hoe groepen in elkaar zitten, met andere woorden: verhalen hebben invloed op onze sociale vaardigheden.

Daarbij schetst literatuur een realistischer – en complexer – beeld van mensen en hun relaties dan populaire romans.

Volgens de onderzoekers zou een mix van beide het mooist zijn: literatuur stimuleert ons om anderen als unieke individuen te zien, niet te snel te oordelen en diep na te denken. Populaire fictie helpt ons om sociale en culturele gewoonten snel te doorzien, juist door onze sociale wereld simpeler voor te stellen.

The effect of exposure to fiction on attributional complexity, egocentric bias and accuracy in social perception, Plos One, mei 2020