Waarom we zo graag naar Heel Holland Bakt, de Luizenmoeder en Temptation Island kijken

Of het nu over taartenbakkers, luizenmoeders of datende boeren gaat: voor bepaalde programma’s zetten we anno 2019 nog altijd de televisie aan. Gemiddeld met miljoenen per aflevering. Mediadeskundigen weten beter dan wijzelf waarom.

Hoe is het mogelijk dat in tijden van Netflix, computergames en ander online vermaak nog altijd meer dan 3 miljoen Nederlanders ’s avonds de televisie aanzetten voor De luizenmoeder, Boer zoekt vrouw of Heel Holland bakt? En dat tijdens de lunch op het werk blijkt dat vrijwel iedereen kan meepraten over de laatste aflevering Wie is de mol of Temptation island? Het zijn allemaal programma’s waar je niet omheen kunt. ‘Heel Holland’ lijkt te kijken.

Artikel

Over de zin en onzin van sociale media

We twitteren, facebooken en bloggen ons een slag in de rondte. Doen al die relaties in de online wer...

Lees verder

Het zijn natuurlijk stuk voor stuk goed doordachte formats die onze aandacht slim weten te trekken en vast te houden. Tv-makers maken daarbij gebruik van deze psychologische effecten:

Log in om verder te lezen.

auteur

Mensje Melchior

» profiel van Mensje Melchior

Dit vind je misschien ook interessant

Test

Welk mediatype ben je?

De boeken die je leest, de films en tv-programma's die je kijkt en de muziek die je luistert verrade...

Lees verder
Kort

Muziek tijdens het werk: ja of nee?

Kunnen we ons beter concentreren met een muziekje of leidt dat maar af?

Lees verder
Artikel

Genieten

Lees verder
Artikel

Psychische schade door Big Brother?

Lees verder
Artikel

Waarom De Luizenmoeder zo populair is

Lees verder
Artikel

De duivel loert in de grote stad

Lees verder
Artikel

Martin Simek: ‘Ik laat mezelf helemaal zien’

Lees verder
Kort

Liever (n)iets nieuws

Lees verder