Waarom we zo graag naar Heel Holland Bakt, de Luizenmoeder en Temptation Island kijken

Of het nu over taartenbakkers, luizenmoeders of datende boeren gaat: voor bepaalde programma’s zetten we anno 2019 nog altijd de televisie aan. Gemiddeld met miljoenen per aflevering. Mediadeskundigen weten beter dan wijzelf waarom.

Hoe is het mogelijk dat in tijden van Netflix, computergames en ander online vermaak nog altijd meer dan 3 miljoen Nederlanders ’s avonds de televisie aanzetten voor De luizenmoeder, Boer zoekt vrouw of Heel Holland bakt? En dat tijdens de lunch op het werk blijkt dat vrijwel iedereen kan meepraten over de laatste aflevering Wie is de mol of Temptation island? Het zijn allemaal programma’s waar je niet omheen kunt. ‘Heel Holland’ lijkt te kijken.

Artikel

Over de zin en onzin van sociale media

We twitteren, facebooken en bloggen ons een slag in de rondte. Doen al die relaties in de online wer...

Lees verder

Het zijn natuurlijk stuk voor stuk goed doordachte formats die onze aandacht slim weten te trekken en vast te houden. Tv-makers maken daarbij gebruik van deze psychologische effecten:

Log in om verder te lezen.

auteur

Mensje Melchior

» profiel van Mensje Melchior

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Het ego: versterken of vernietigen?

Egoïsten en egotrippers zijn akelige persoonlijkheden, maar in het algemeen is het ego in de spreek...

Lees verder
Interview

Neuropsycholoog Britta Hölzel: ‘Mindfulness is geen wondermiddel, maar verandert wel levens’

In deze tijd vol stress en afleiding hebben we mindfulness hard nodig, zegt neurowetenschapper, psyc...

Lees verder
Artikel

De psychologische principes

Lees verder
Kort

Materialistische tieners

Lees verder
Artikel

Genieten

Lees verder
Kort

Eh… iemand nog popcorn?

Lees verder
Verhaal

Geen stress meer van je smartphone

Lees verder
Verhaal

Waarom iedereen opeens series kijkt

Lees verder