Neem je het jezelf kwalijk als je alwéér uren op je smartphone hebt zitten scrollen? En dat terwijl je van plan was om maar even te kijken en vervolgens iets anders te gaan doen? Weet dan dat een telefoonverslaving geen kwestie is van te weinig zelfbeheersing of een slap karakter, zegt Tristan Harris. Je vecht namelijk een ongelijke strijd tegen de bedrijven die achter sociale media en andere apps zitten.

De voormalig productfilosoof bij Google verwoordt het zo in het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic: ‘Aan de andere kant van het scherm werken duizenden mensen aan de ondermijning van jouw zelfbeheersing.’ De meeste apps worden gefinancierd door adverteerders, die meer betalen naarmate er meer gebruikers zijn, dus de makers verdienen meer als jij steeds terugkeert. En daarom zetten ze elke psychologische truc en alle techniek in om jou te verleiden tot het openen en blijven gebruiken van hun app. De telefoonverslaving is geboren.

Log in om verder te lezen.

Een ápp tegen smartphoneverslaving?

De iPhone vertelt tegenwoordig niet voor niets wat je schermtijd is en hoeveel tijd je aan welke app besteedt: de kritiek op de verslavende smartphone is inmiddels zo luid dat de techindustrie zich genoodzaakt voelt om te reageren.

Er zijn ook speciale apps die je stimuleren je telefoon te laten liggen, zoals Forest. Hoe langer dat lukt, hoe meer bomen er in je virtuele bos groeien. En met de app Checkout kun je in de auto geen gebruikmaken van afleidende sociale media, maar nog wel van navigatie-apps.

De bedenker werkt aan nieuwe toepassingen, zoals een checkout modus waarmee je aan de eettafel geen mail kunt checken, of een huiswerkmodus die berichtjes tegenhoudt zolang je kind met zijn smartphone achter zijn bureau zit.